Lärarutbildning vid Örebro universitet

Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning i gymnasieskola och vuxenutbildning (VAK), 7,5 hp

Gymnasieelever i klassum

Kursen ingår i professionsprogrammet och ges av Örebro universitet som uppdragskurs från Skolverket. Kursen riktar sig till verksamma och legitimerade ämneslärare i gymnasieskola och motsvarande skolformer samt i vuxenutbildning.

Förutsättningar för deltagande i VAK

På Skolverkets webbplats kan du läsa om antagningskrav och ansökan till kursen. Skolverkets webbplatsen hittar du här.

Ett av antagningskraven för den här kursen är att du har 30 hp utöver behörighetsgivande examen (15 hp utöver kraven för meriteringsnivå 1) varav 7.5 hp på avancerad nivå. För samtliga antagningskrav, se Skolverkets webbplats. För frågor om antagningskraven kan du vända dig till Skolverket.

Målgrupp

Ämneslärare i gymnasieskola och motsvarande skolformer samt i vuxenutbildning.

Ansökan

Du ansöker till kursen via antagning.se. Ansökningsperioden är 15 oktober – 30 oktober 2025.  

Handläggning

Det är Skolverket, med stöd av Universitets- och högskolerådet (UHR), som handlägger anmälningar och granskar de sökandes meriter. UHR och Skolverket kontrollerar tillsammans att de sökande uppfyller kraven för deltagande.

Vårterminen 2026

Kursen är på avancerad nivå och genomförs på kvartsfart.

Kursen innehåller fem campusträffar och flera onlineträffar och föreläsningar. Kursen ges vecka 3–22. Campusträffarna är på Örebro universitet, oftast kl. 15.15–17.00. Ett detaljerat schema publiceras på denna hemsida i början på december.

Kursen består av tre moduler. Den första modulen handlar om analys och av den egna undervisning samt modeller och redskap för sådana analyser. Den andra modulen har fokus vid undervisningsskicklighet och hur lärare kan ta stöd av forskningsöversikter. I den tredje och sista modulen ligger fokus vid lärarens praktiska genomförande av undervisningsutveckling i den egna verksamheten med stöd av didaktiska modeller.

Modul 1. Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (2.5 hp)

Modulen 1 ger en introduktion till analys och bedömning av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling.

I modulen introduceras och används didaktiska modeller och redskap för att systematisk kartlägga och analyser den egna undervisningen. Kursinnehållet omfattar på så vis olika praktiska, så som videoinspelning, ljudinspelning, anteckningar av den egna undervisningen. Modulen behandlar även relevanta etiska och lagmässiga krav som kan aktualiseras vid arbete med dokumentation och analys av undervisning.

Modul 1 examineras muntligt och skriftligt genom beskrivning av dokumentationsformer samt insamling och analys av dokumentation från den egna verksamheten.

Modul 2 God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1.5 hp)

Modulen behandlar och ger kritiska perspektiv på forskningssammanställningar över vad som är god undervisningspraktik på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet och empiriska studier om vad som kännetecknar särskilt skickliga lärare i relation till att åstadkomma önskvärda utfall av elevers lärande och utveckling.

Modul 2 examineras skriftligt.

Modul 3. Undervisningsutvecklande arbete (3.5 hp)

Modulen ger en översikt över olika sätt att identifiera och problematisera önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats. Inom ramen för modulen ingår praktiskt genomförande av någon modell för undervisningsutveckling, i ett för läraren lokalt kollegialt sammanhang. Kursinnehållet ger ett kritiskt perspektiv på diskussion av uppföljning och utvärdering, samt former för spridning och granskning av undervisningsutvecklande arbete.

Modul 3 examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av genomförd undervisningsutvecklande insats kopplat till egen verksamhet och dess kollegiala sammanhang.

Kontakt

Kursens föreläsare

Ásgeir Tryggvason, docent i pedagogik, kursansvarig, asgeir.tryggvason@oru.se

Inger Eriksson, professor i pedagogik (Stockholms universitet).

Johan Öhman, professor i pedagogik.

Daroon Yassin, universitetslektor i svenska språket.

Eric Borgström, docent i svenska språket.

Kursadministratör

Olga Jonsson, utbildningsadministratör. E-post: olga.jonsson@oru.se, telefon: 019-303628

Uppdragskoordinator

Mari Rex, verksamhetsutvecklare. E-post: mari.rex@oru.se