”En bred utbildning som ger verktyg att söka många olika sorters jobb”

Cassandra Abrache i samtal med en kollega.

Cassandra Abrache läste Medier, kommunikation och PR på Örebro universitet och jobbar idag som projektledare på den digitala affärsbyrån Impera.
– Kommunikation behövs överallt – jag använder mina kunskaper från utbildningen varje dag, säger hon.

Här kan du läsa mer om programmet Medier, kommunikation om PR vid Örebro universitet.

Hur kom det sig att du valde att läsa Medier, kommunikation och PR vid Örebro universitet?

– Jag visste att jag ville jobba med evenemang, PR och ledarskap, men jag ville absolut inte läsa ekonomi. När jag hörde presentationen av Medier, kommunikation och PR på Universitetsdagarna blev jag kär. ”Det här låter som jag”, minns jag att jag tänkte. Jag började studera direkt efter gymnasiet.

Hur var det att läsa Medier, kommunikation och PR?

– Det var verkligen så himla roligt och givande! Kommunikation är ju något vi använder hela tiden, men trots det tänker man sällan på hur omfattande arbetet bakom kan vara. Det är både så enkelt och så komplicerat på en samma gång.

Vad är det bästa med utbildningen?

– Det allra bästa är lärarna och professorerna. Vi pratar om dem än idag, några av mina kollegor som läst samma utbildning och jag. De gjorde verkligen avtryck. Jag känner också att jag fick utvecklas så mycket under utbildningen och växa som person. Att jag kunde se min egen utveckling, vare sig det handlar om skrivande eller de underbara photoshop-lektionerna. Det är så mycket jag lärde mig som jag idag kan applicera i verkligheten.

Du fick jobb redan innan examen, berätta!

– Jag gjorde min praktik på City Örebro, vilket verkligen var det bästa stället för att träna på att jobba med målgruppsanpassad kommunikation. Där jobbar man både mot fastighetsägare, butiksägare, kommunen, regionen och invånarna i Örebro – det är många olika personer man kommunicerar med. Jag fick jobb där mitt i praktiken, under sista terminen, och jobbade först som kommunikatör och sedan som kommunikationsansvarig och ekonomiassistent på City Örebro.

Nu jobbar du på Impera. Vad gör du på jobbet?

– Impera är en digital affärsbyrå som hjälper företag att nå sina mål genom digital marknadsföring, webbutveckling och systemutveckling. Vi är liksom digitala specialister som gör bra affärer bättre. Som projektledare fungerar jag som spindeln i nätet och är kontaktperson ut mot kund och andra samarbetspartners, samtidigt som jag leder vårt team. Jag tog en master i strategisk kommunikation vid Örebro universitet och har också läst en utbildning i projektledning för att vidareutbilda mig. Med en bakgrund inom kommunikation och ett intresse för människor och gruppdynamik kan man komma ganska långt!

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Det roligast med mitt jobb som projektledare är att jag får vara med och planera projekt från början till slut. Det är fantastiskt att få följa utvecklingen av ett projekt och sedan leverera. Det som jag verkligen älskar med mitt jobb är människorna. Jag kommunicerar och samarbetar dagligen med våra fantastiska kunder och mina otroligt kompetenta kollegor. Jag ser mitt jobb som ett forum där jag får göra det jag gillar allra bäst; jobba i team, strukturera och planera – och kommunicera med olika personer. Vi på Impera är ett roligt gäng med högt i tak som dessutom ständigt vill utvecklas. Jag kan ärligt säga att jag har världens bästa kollegor och roligaste jobb!

Hur ser arbetsmarknaden ut för kommunikatörer?

 – Det är en ganska tuff bransch, men möjligheterna är många. Medier, kommunikation och PR är en bred utbildning, vilket innebär att du inte behöver begränsa dig till enbart kommunikatörsjobb. Du får verktyg att söka många olika tjänster inom både marknadsföring och kommunikation. Kommunikation behövs överallt! Även om min roll just nu inte renodlat handlar om kommunikation så använder jag mina kunskaper från programmet dagligen.

Vad har du för tips till blivande eller nuvarande studenter?

– Fundera redan under utbildningen på vad du tycker är roligt och försök hitta din grej. Jag märkte ganska tidigt att till exempel grafisk design inte var min grej, medan jag verkligen brann för strategisk kommunikation, kriskommunikation och sociala medier. Använd praktiken för att utforska det du tycker är spännande. Och var nyfiken! Nyfikenhet är nyckeln till att hitta rätt.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Privat