När du ska disputera/ ta licentiatexamen

Här finns information som du behöver när du närmar dig slutet av din utbildning på forskarnivå och det är dags för licentiatseminarium eller disputation.

Slutseminarium

Seminarierna syftar dels till att ge en grundlig respons på dina studier och dels till att pröva kvaliteten i det arbete som genomförts. Vi rekommenderar starkt att du genomför ett  slutseminarium som tittar både på kappan och dina delarbeten (sammanläggning) eller på din monografi.

Licentiatexamen

En licentiatexamen om minst 120 högskolepoäng (2 års heltidsstudier) kan vara en självständig examen eller en etapp på vägen mot en doktorsexamen. Licentiatavhandlingen ska försvaras vid ett offentligt seminarium.

På universitetets centrala sidor finns mer information om avhandlingsframställning. För licentiateuppsats finns en egen mall för framsidan.

Inför disputation

En doktorsexamen om 240 högskolepoäng (4 års heltidsstudier) avslutas med att avhandlingen försvaras vid en offentlig disputation. Tänk på att vara ute i mycket god tid när du planerar din disputation, det är mycket som ska hinnas med.

I god tid innan föreslaget disputationsdatum ska förslag om disputation inges. I förslaget anges bl.a. disputationsdatum, avhandlingstitel, opponent, betygsnämndsledamöter och disputationsordförande. Blanketten finns nedan. Förslag om disputation skickas till registrator och handläggs av Universitetskansliet. Beslut om disputation fattas av ordföranden i respektive fakultetsnämnd (dekan).

En spikningsceremoni hålls i institutionens regi. Då offentliggörs tid och plats för disputationen och avhandlingen görs tillgänglig för allmänheten. Spikningsceremonin ska hållas senast tre veckor innan disputationen.

På universitetets centrala sidorna för doktorander hittar du mer information om disputation och examen, samt om avhandlingsframställning.

Examensbevis

När alla kursfordringar är uppfyllda och disputation eller seminarium genomförts med godkänt resultat ska den forskarstuderande begära examensbevis. Administratörerna kollar då att du har fullgjort de kurser som ingår i din forskarutbildning.