Barns mänskliga rättigheter i utbildning för elever i anpassad skola
Om projektet
Projektuppgifter
Projektstatus
Pågående 2020 - 2024
Kontaktperson
Forskningsämne
Forskningsmiljöer
Avhandlingsprojekt för Helena Yourston
Handledare: Ann Quennerstedt and Anette Bagger
En rättighetsfrämjande utbildningsmiljö där barn tidigt får erfara undervisning om, genom och för rättigheter betonas av deklarationen Human rights education and training (FN, 2011). Behovet av grundläggande forskning som kartlägger och analyserar undervisning och lärande av mänskliga rättigheter i anpassad grundskola är stort. Idag finns nästintill ingen kunskap alls om hur rättighetsundervisning går till i anpassad skola. Avhandlingens övergripande syfte är att ge kunskap om MR-utbildning för elever i anpassad grundskola - dvs utbildning om, genom och för mänskliga rättigheter för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Studien förväntas lämna ett viktigt bidrag till den mycket begränsade kunskapen om pedagogiskt arbete i anpassad grundskola och utbildning för mänskliga rättigheter. Avhandlingens kunskapsintresse är riktat mot lärare och undervisningen som ges.