ReCEL - Research on Children's Education and Learning
Om forskningsmiljön
Miljöuppgifter
Kontaktperson
Forskningsmiljön ReCEL samlar forskare och doktorander vid Örebro universitet som bedriver forskning inom forskningsområdet barns utbildning och lärande. Miljön är utbildningsvetenskapligt inriktad och ämnesövergripande med medlemmar från pedagogik och naturvetenskapernas och teknikens didaktik.
I centrum för forskningen inom miljön står ett brett intresse för pedagogiska praktiker för yngre barn (0-12 år), såväl formell utbildning för barn i åldersspannet som informella pedagogiska verksamheter för denna åldersgrupp. En rad olika utbildningsvetenskapliga områden och frågor studeras, såsom:
- barns rättigheter och rättighetsutbildning
- hållbar utveckling och estetik
- barns tidiga läs- och skrivlärande
- barns tidiga lärande om naturvetenskap
- barns tidiga lärande om teknik
- flerspråkighet i förskola och skola
- genus och jämställdhet i utbildningspraktiker
- föräldraskapsstöd
- pedagogisk dokumentation
- skolformsövergångar
- skolmåltider
- förskollärares och lärares yrkesprofession
Miljöns forskare bedriver både teoretisk och empirisk forskning, och olika teoretiska och metodologiska ansatser finns företrädda hos forskare och forskargrupper, exempelvis didaktiska, etnografiska, textanalytiska och diskursteoretiska studier, samt studier med kvantitativa ansatser.
Miljön är värd för tre forskargrupper. Dessa bedriver gemensam forskning inom projekt eller andra slags nära samarbeten.
Forskarna i miljön har ett omfattande kontaktnät såväl nationellt som internationellt, och ingår i flera konkreta samarbeten.
Svenska nätverk som miljöns forskare ingår i är:
- Nationella Literacynätverket
- Sveriges genusforskarförbund
- SMDI-Nationella nätverket för svenska med didaktisk inriktning
Internationella nätverk som miljöns forskare är aktiva i är:
- EERA network Research in Children’s Rights in Education
- Nordic Early Literacy Education (NELL)
- Multilingual Childhoods, Special Interest Group in Gender Balance in the ECEC
- LEARNFOOD
- Technology and Science Education Research – TESER
- Emotions in Engineering
- Women in Technology in Nigeria (rådgivande åt FN)
Utöver deltagande i dessa nätverk samarbetar miljöns forskare med en rad enskilda forskare i Sverige och från Australien, Brasilien, Danmark, Finland, Israel, Norge, Schweiz, och Storbritannien.
Miljön leds vetenskapligt av en styrgrupp bestående av professor Ann Quennerstedt, docent Anne Lillvist och docent Bodil Sundberg.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Broar för Naturvetenskap: Kontinuitet mellan förskola, förskoleklass och årskurs 1-3
- Broar för Naturvetenskap: Kontinuitet mellan förskola, förskoleklass och årskurs 1-3
- Den lekfulla staden. Social hållbarhet och gröna förlängda skol- och förskolegårdar.
- Digitalt undersökande i förskolans undervisning ? hur kan det gå till?
- Från positiva berättelser till beprövad erfarenhet - kollegialt lärande i en pressad vardag
- Från språkstimulering till språkundervisning - En interventionsstudie om förskollärares arbete med språkduschundervisning
- Förskola i kontinuerlig utveckling: Fokus på dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete.
- Högläsning i förskolan och boken som artefakt för samverkan mellan förskolepersonal och föräldrar med annat modersmål än svenska
- Kollegiala strukturer och kollaborativt lärande
- Kontinuitet, progression och förundran i grundskolans naturvetenskapsundervisning
- Meningsskapande om läsande och skrivande - en studie om yngre förskolebarns literacy
- Möjligheter och utmaningar i den fysiska kontakten mellan manliga förskollärare och barn i förskolan
- Rita för att lära och lära sig att rita i lågstadiets NO-undervisning
- Rättighetsbaserad skola
- Specialpedagogiska perspektiv på barns rättigheter