2021
Innehåll: Frida Harvey lägger fram sin Licentiatavhandling
Läsare: Inger Eriksson
Datum: Måndag 13:e December kl 13.15 i T141 eller zoom - Länk till zoom
Titel: Kollegialt lärande i matematik-ett verksamhetsteoretiskt perspektiv.
Talare: Kollegial diskussion
Datum: Fredag 3:e December kl 13.00
Titel/innehåll: STEAM
Abstract: Vad betyder STEAM education research? Och vad skulle det kunna innebära vid Örebro universitet? Det är frågor vi diskuterar vid fredagens gemensamma seminarium med Matematikens, naturvetenskapens och teknikens didaktik.
Talare: Öppet
Datum: Fredag 26:e November kl 13.15 via Zoom - Länk till Zoom
Titel/innehåll: Textseminarium CERME 12
Abstract: Öppet att skicka in texter för granskning och diskussion. Anmäl till Andreas Eckert om du är intresserad att ha med en text. Seminariet kommer hållas på formen av responsseminarier där diskussionsfrågor skickas i förväg till författarna av de som läst, och som sedan väljs ut och diskuteras vid seminariet.
Talare: Miguel Perez
Datum: Fredag 29:e Oktober kl 13.15 via Zoom - Länk till Zoom
Titel/innehåll: Design research
Abstract: Design research är en av många svar på praktiknära forskning. Under seminariet diskuteras metoden och typer av resultat utifrån exempel och tolkningar i Miguel Perez forskning vid linnéuniversitetet.
Talare: Frida Harvey och Andreas Bergwall
Datum: Fredag 1:a Oktober kl 13.15 via Zoom - Länk till Zoom
Titel/innehåll: CHAT i praktiken
Abstract: Vi delar med oss av hur vi använt, eller tänkt använda CHAT i studier och artiklar. Det finns många frågetecken som vi brottats med var och en på sitt håll och seminariet är ett sätt att bredda vår kollegiala kompetens. Alla deltagare som använt CHAT bör vara förberedda på att dela med sig av erfarenheter och exempel.
Inför seminaret skickar man en diskussionsfråga till
Det kan t.ex. vara frågor man har kring hur andra använt och tolkat CHAT eller en idé man själv har om användningsområde i en kommande studie.
Talare: Öppet
Datum: Fredag 3:e September kl 13.15 via Zoom
Titel/innehåll: Textseminarium CERME 12
Abstract: Öppet att skicka in texter för granskning och diskussion. Anmäl till Andreas Eckert om du är intresserad att ha med en text. Seminariet kommer hållas på formen av responsseminarier där diskussionsfrågor skickas i förväg till författarna av de som läst, och som sedan väljs ut och diskuteras vid seminariet.
Talare: Lotta Wedman
Datum: Fredag 28:e Maj kl 13.15 via Zoom - Länk till Zoom
Titel/innehåll: En begreppsanalys av begreppet begrepp
Abstract: Lotta Wedman presenterar sin avhandling som är en teoretisk metastudie inom det matematikdidaktiska fältet. Presentationen kommer att utgå från frågan ’Varför behövs mer teoretisk forskning inom utbildningsvetenskap?’ och innehåller sedan en redogörelse för metodval och resultat. Diskussionen kommer bland annat att handla om konsekvenserna av det som har framkommit i studien.
Den som önskar ta del av avhandlingen i bokform kan kontakta Lotta vi epost. Digitalt finns den på följande länk till avhandlingen.
Talare: Öppet
Datum: Fredag 23:e April kl 13.15 via Zoom - Länk till Zoom
Titel/innehåll: Textseminarium
Abstract: Öppet att skicka in texter för granskning och diskussion. Anmäl till Andreas Eckert om du är intresserad att ha med en text. Seminariet kommer hållas på formen av responsseminarier där diskussionsfrågor skickas i förväg till författarna av de som läst, och som sedan väljs ut och diskuteras vid seminariet.
Talare: Öppet
Datum: Fredag 19:e Mars kl 13.15 via Zoom - Länk till Zoom
Titel/innehåll: Textseminarium
Abstract: Öppet att skicka in texter för granskning och diskussion. Anmäl till Andreas Eckert om du är intresserad att ha med en text. Seminariet kommer hållas på formen av responsseminarier där diskussionsfrågor skickas i förväg till författarna av de som läst, och som sedan väljs ut och diskuteras vid seminariet.
Talare: Anna Sjödahl
Datum: Fredag 19:e Februari kl 13.15 via Zoom - Länk till Zoom
Titel/innehåll: 10%-seminarium
Abstract: Anna presenterar arbetet så här långt samt sin projektplan för avhandlingsprojektet. Annas avhandlingsprojekt är inriktat mot programmering i matematikundervisningen för F-3, att utveckla datalogiskt tänkande genom att konstruera instruktioner i visuella programmeringsmiljöer.
Talare: Peter Markkanen
Datum: Torsdag 18:e Februari kl 13.15 i Hörsal L2 och via Zoom.
Titel/innehåll: Försvar av avhandlingen Representationer, visualisering och resonemang i geometri - Praktiknära studier om undervisning i digitala lärmiljöer
Abstract: I denna avhandling presenteras forskning vars mål var att erhålla djupare förståelse för hur undervisning i digitala miljöer kan utformas så att elever ges möjlighet att utveckla kunskap i geometri. Avhandlingen består av två delstudier, i den första följde forskaren under fem veckor en lärares undervisning i en klass i årskurs 9 och studerade de didak- tiska strategier som läraren använder sig av för att skapa representationer av det matematiska innehållet. Studie 2 bygger på utbildningsvetenskaplig designforskning där forskaren tillsammans med två lärare designande undervisning i årskurs 8 och 9. I Studie 2 flyttades fokus mot hur undervisning i digitala miljöer kan designas så att elever erbjuds att utveckla sin förståelse för och sina sätt att tolka figurer. Delstudie 2 resulterade i fem designprinciper vilka kan verka som vägledning för hur undervisning i digitala miljöer kan utformas. Studie 1 och Studie 2 visar därmed tillsammans att utnyttjande av digitala verktyg i undervisningen ger läraren dels, fler didaktiska variabler att arbeta med vid skapande av lektioner och dels erbjuds läraren fler verktyg att utifrån de behov som uppstår i undervisningen belysa sådant som en del elever kan ha svårt att få syn på och erfara. Vidare visar resultatet att med digitala verktyg kan miljöer skapas som stimulerar elevers sätt att undersöka och testa samt resonera om geometriska figurer och deras egenskaper, vilket ses vara viktiga förutsättningar för att utveckla goda kunskaper inom området.
Talare: Andreas Bergwall och Elisabet Mellroth
Datum: Planeras om längre fram VT21
Titel/innehåll: CHAT
Abstract: tbd