Institutionen för naturvetenskap och teknik

Analysvetenskapligt program i kemi med inriktning mot forensik

Vi vill redan nu hälsa dig varmt välkommen till Örebro universitet och vårt program! Vi har tre spännande år framför oss och vi hoppas att du ska trivas med oss och studentstaden Örebro.

Din första programkurs är:

• Introduktion till analysvetenskap och forensik

Klicka här för utbildningsplan och programinformation

Nedan finner du kort information inför starten av den första kursen, Introduktion till analysvetenskap och forensik. Annan viktig information kommer du att få första dagen när programmet introduceras.

När du har registrerat dig på kursen får du tillgång till BB Learn. Där lägger vi bland annat upp laborationshandledningar, föreläsningsanteckningar, gruppindelningar och annan värdefull information. BB Learn innehåller också en meddelandefunktion för kommunikation mellan kursdeltagare, så det är viktigt att du får tillgång till BB Learn före kursstart. Schema och kursplan finner du via Studenttjänster direkt efter registreringen. Om något skulle krångla hjälper vi dig när vi träffas!

Litteratur till första kursen Practical skills in Forensic science (Langford, utgåva 3 är den nyaste utgåvan). Boken General Chemistry: Principles and Modern Applications (Petrucci mfl) utgåva 11 är också användbar men är endast rekommenderad litteratur för första kurs samt nästa kurs Allmän kemi I.

I wish you a warm welcome!

Med vänliga hälsningar,
Michaela Zeiner, programansvarig

Klara och röda kemilösningar i provrör på ett bord

Vad behöver man i ett labb?

Skyddsutrustning i labbmiljö

Under laborationerna behöver du personlig skyddsutrustning så som labbrock och skyddsglasögon (även personer med vanliga glasögon) samt ibland även handskar. Universitetet tillhandahåller all skyddsutrustning på lån vilket innebär att labbrockar och skyddsglasögon delas med andra studenter.

Andra saker du behöver i labb

Dessutom behövs en labbanteckningsbok, en penna (men ingen blyertspenna!) samt en märkpenna och oftast även en miniräknare.

Miniräknare ligger på ett anteckningsblock bredvid en penna

Introduktionsveckan

Läs mer om introduktionsveckan här!

Programansvarig

Michaela Zeiner

Befattning: Universitetslektor Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknik

Profilsida: Michaela Zeiner

E-post:

Rum: B3114

Michaela Zeiner

Studievägledare

Ulla Stenlund

Befattning: Studievägledare Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknik

Profilsida: Ulla Stenlund

E-post:

Rum: T1113

Ulla Stenlund

Ett läsår består av totalt 40 veckor (20 veckor/termin), omfattande 60 högskolepoäng (30 högskolepoäng/termin). Mellan höst- och vårtermin finns inget jullov utan terminerna löper direkt efter varandra.

Du hittar ditt schema via Studenttjänster när du är registrerad. Schemat är preliminärt och kan ändras med kort varsel. Ta därför för vana att alltid kolla ditt schema varje dag så det inte blivit ändringar i tid eller lokal eller att föreläsningen flyttats.

Programschema
Schemat för ditt program söker du fram på schema.oru.se. Skriv programmets namn i sökrutan (du behöver inte skriva hela namnet) och välj sedan rätt årskurs. Observera att det under augusti kan finnas schemaposter kvar som berör de studenter som startade året innan dig (t.ex. omtentor).

Kursschema
Du kan söka fram ett enskilt kusschema via schemasök. Du kan via avancerad sök sammanfoga flera kursscheman om det är så att du läser andra kurser än de i den föreslagna studiegången för ditt program.

Till varje kurs behöver du införskaffa kurslitteratur. Du kan köpa kurslitteraturen ny eller begagnad. Kurslitteratur finns även på Universtitetsbiblioteket att låna eller läsa på plats men det är en begränsad lånetid vilket gör att det oftast är bra att ha köpt sin egen litteratur så den finns tillgänlig under hela kursens gång. Obligatorisk litteratur behöver du alltid ha.

När kursen startar får du mer information om kurslitteratur men det är alltid bra att ha koll på litteraturen innan och det är bra att ha (den obligatoriska) litteraturen redan vid kursstart.

Du hittar kurslitteraturen för kursen i kursplanen (en del böcker kommer att användas under flera kurser i din utbildning). Kursplanen söker du fram med hjälp av kursnamn eller kurskod via kursplanesök. Det är den senaste kursplanen som gäller (det kan innebära att det står olika år på olika kursplaner, så länge du väljer den senaste har du valt rätt).

Lite längre upp på den här sidan ser du vilken kurs/vilka kurser som du läser först på ditt program, det vill säga de första fem-tio veckorna på utbildningen.

När du har registrerat dig på din första kurs kommer du åt BB Learn, universitetets digitala plattform. Logga in med ditt ORU-konto på Studenttjänster och klicka dig in på Blackboard.

Under "Kurser" kommer du åt plattformen för respektive kurs du ska läsa.

Under "Organisationer" hittar du ditt programs BB-sida. Via denna sida får du information som riktar sig till alla årskurser på din utbildning, bland annat information från programansvarig och studievägledningen.

Villl du tillgodoräkna tidigare kurser? Kontakta studievägledare via This is an email address!