”Det är lätt att jobba över ämnesgränser vid Örebro universitet”

Porträtt på Carolin Zorell.

Carolin Zorells forskning är en del av Örebro universitets satsning på Mat och hälsa och handlar bland annat om konsumtion och hållbarhet.

Carolin Zorell hade studerat och forskat i både Tyskland, USA och Storbritannien innan hon fick en tjänst som postdoktor inom Örebro universitets strategiska satsning på Mat och hälsa. Idag är hon universitetslektor i statskunskap vid Örebro universitet.
– Jag uppskattar den frihet som arbetet innebär samtidigt som vi har en varm, välkomnande och kollegial miljö, säger hon.

Hur har Örebro universitet stöttat dig i din karriär?

– Universitetets profilområde Mat och hälsa gav mig en fantastisk möjlighet att kunna fokusera på min egen forskning samtidigt som jag funnits med i det större nätverket av postdoktorer inom satsningen. I postdoktorssatsningen ingick regelbundna möten och seminarier med tvärvetenskapliga diskussioner och samtal där vi fick träna på olika centrala färdigheter. Dessutom finns olika tvärvetenskapliga nätverk, forskargrupper och det högre seminariet där jag kunde lägga fram och diskutera mitt arbete. Det har hjälpt mig enormt mycket i att bli bättre på att skriva och kommunicera med olika målgrupper. Stödet från kommunikationsenheten för att jag skulle kunna kunna nå utanför universitetet med min forskning har varit enastående. Universitetsbibliotekets stöd för att publicera med öppen tillgång är också ovärderligt.

Hur är det att arbeta som forskare på Örebro universitet?

– Det är fantastiskt – jag uppskattar den frihet som arbetet innebär samtidigt som vi har en varm, välkomnande och kollegial miljö. Och det finns det så många möjligheter att knyta kontakter och samarbeta över ämnesgränserna, något som jag upplever inte är så vanligt på andra universitet.

Vad är det bästa med att jobba på Örebro universitet?

– Eftersom universitetet inte är alltför stort upplever jag att det är ganska lätt att lära känna kollegor från olika ämnen och fakulteter. Det är ju inte bara trevligt rent socialt, det skapar också möjligheter till forskningssamarbeten och utbyten av, till exempel, forskningsidéer. Jag upplever också att miljön i hög grad uppmuntrar till att jobba över ämnesgränserna, vilket jag uppskattar.

Har du några råd till den som funderar på att jobba i Örebro?

– Mitt råd inför en eventuell flytt är att ta reda på vad det innebär att bo och leva i Sverige, och läsa på om vilka akademiska karriärvägar som finns här. Var beredd på att vissa saker fungerar annorlunda än där du är ifrån. Och till sist, var öppen för att lära dig svenska – det är viktigare än vad många tror.

Vad har du för mål?

– Jag började ganska nyligen med att jobba med två forskningsprojekt så mitt mål att fortsätta det arbetet och förhoppningsvis generera viktig forskning som får genomslag i samhället.