Högskolepedagogiskt centrum

Nätverksträff – WASP-ED Competence Development 4–5 december 2025

Dekorativ bild.

Den tredje nätverksträffen inom ramen för WASP-ED Teaching Competence Development.

Temat för träffen är Erfarenheter av fortbildningsinsatser: Vad fungerar, vad utmanar, vad kommer härnäst?

Logga WASP ED

Välkommen med din anmälan via den här länken senast den 14 november 2025. 

Plats: Göteborgs universitet
Dag: 4–5 december 2025

Erfarenheter av fortbildningsinsatser: Vad fungerar, vad utmanar, vad kommer härnäst?


Porträttbild: Marcus Liwicki
Marcus Liwicki
Porträttbild: Marita Cronqvist
Marita Cronqvist
mattias_164.jpg
Mattias Gustafsson
maria_nilsson164.jpg
Maria Nilsson
Erik-Malmskold164.jpg
Erik Malmsköld
hans-erik-164.jpg
Hans-Erik Sjöström
Jonas_164.jpg
Jonas Lindholm
rikard-roitto_164.jpg
Rikard Roitto 
Aila-Partanen_164.jpg
Aila Partanen
Jenny-LNU_164.jpg
Jenny Christiansson
tobias-trofast_164.jpg
Tobias Trofast
Jonas-Ivarsson_164.jpg
Jonas Ivarsson

Program 4 december 

Plats: Sal AK2 136, Pedagogen, A-huset, vid Grönsakstorget

12.15–13.15
Mingellunch och registrering

13.15–13.20
Välkommen och lite praktiskt   
Thomas Hillman, professor i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet, hälsar alla välkomna.

13.20–13.50
Hur stödjer man kompetensutveckling på lärosätesnivå?  

Marcus Liwicki är professor i maskininlärning och vicerektor vid Luleå tekniska universitet. Han leder universitetets strategiska satsningar inom AI och ansvarar för att utveckla forskning, utbildning och samverkan inom området.

13.50–14.30
Diskussion

14.30–15.00
Fika

15.00–15.20
Konkret exempel – Högskolan i Borås
Mattias Gustafsson är IKT-pedagog inom EduTech, som erbjuder stöd till undervisande personal i arbetet med digitala lärmiljöer. Marita Cronqvist är docent i pedagogiskt arbete och verksam inom högskolepedagogik. Hennes forskning och undervisning fokuserar på etiskt ledarskap i utbildning samt på frågor om hållbarhet, studentautonomi, virtuell verklighet (VR) och transformativt lärande. De delar med sig av erfarenheter från arbetet med grundläggande workshops om generativ AI för personal, samt från utvecklingen och genomförandet av kursen "AI som en del i undervisningen – i perspektiv av akademisk integritet".

15.20–15.40
Konkret exempel – Högskolan Väst
Maria Nilsson är IKT-pedagog och har ett uppdrag som projektledare för det högskoleövergripande kompetens- och verksamhetsutvecklingsprojektet AI för alla. Erik Malmsköld är IKT-pedagog och har rollen AI-verksamhetsutvecklare inom samma projektet. Han utbildar lärare och personal om generativ AI och har varit med och tagit fram högskolans självstudiekurs om AI. 

15.40–16.00
Diskussion

16.00–16.20
Konkret exempel – Umeå universitet
Hans-Erik Sjöström är adjunkt och pedagogisk utvecklare och Jonas Lindholm är IT-pedagog och förvaltningsledare vid enheten Universitetspedagogik och lärandestöd, båda med fokus på digitala verktyg för lärande och användningen av utbildningsteknik i högre utbildning.

16.20–16.40
Konkret exempel – Enskilda Högskolan Stockholm
 
Rikard Roitto är professor i bibelvetenskap vid Enskilda Högskolan Stockholm. Han undervisar och forskar i bibelvetenskap och är engagerad i frågor om AI, lärande och kritiskt tänkande. I sin undervisning och i arbetet med kollegor utforskar han hur AI kan användas i akademiska sammanhang och hur detta påverkar studenters lärprocesser och pedagogiska val.

16.40–17.00 
Diskussion 

17.00–17.30
Det vidare arbetet på nationell nivå – brainstormning 

17.30–19.00 
Mingel med tilltugg 


Program 5 december 

Plats: Kjell Härnqvist-salen, Pedagogen, A-huset, vid Grönsakstorget

08.30–08.35
Inledning

08.35–08.55
Konkret exempel – Malmö universitet  
Aila Partanen är IT-pedagog vid Malmö universitet. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg och lärmiljöer inom högre utbildning och stödjer lärare i att utveckla digitalt stöd för undervisning och lärande.

08.55–09.15
Konkret exempel – Linnéuniversitetet
Jenny Christiansson är IKT-pedagog vid sektionen för högskolepedagogisk. Hon följer utvecklingen inom AI-området och utbildar lärare i hur AI kan relateras till det undervisande uppdraget. Hon är också representant i universitetets AI-nätverk, som har funnits sedan ett år tillbaka.  

09.15–09.35
Konkret exempel – Linköpings universitet
Tobias Trofast är verksamhetsutvecklare inom digitala pedagogiska verktyg vid Digitaliseringsavdelningen. Han arbetar för att universitetet ska erbjuda både lärare och studenter ändamålsenliga digitala lösningar och lärmiljöer som stödjer undervisning och lärande.

09.35–10.00
Diskussion

10.00–10.30
Fika

10.30–11.10 
Att vara människa bland intelligenta maskiner
Jonas Ivarsson är professor i informatik vid Göteborgs universitet och leder den framväxande forskningen om artificiell intelligens vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi. Han har en bakgrund inom kognitionsvetenskap och pedagogik och fokuserar på teknikens roll i utvecklingen av kunskap, kompetens och professionell tillit i autonoma system.

11.10–11.30
Diskussion

11.30–11.55
Nästa steg i arbetet på nationell nivå – nätverkets framtid?  

11.55–12.00
Avslutning