Högskolepedagogiskt centrum

Ny antologi om jämställdhetsintegrering i högre utbildning

Antologin Jämställdhetsintegrering i högre utbildning

Jämställdhetsintegrering har, sedan det infördes inom akademin på 1990-talet, varit en omdiskuterad fråga. Den nya antologin "Jämställdhetsintegrering i högre utbildning" är unik eftersom det är ett samförfattat läromedel som visar hur arbetet kan gå till i olika undervisningssituationer och ämnen över disciplingränserna.

Antologins nio kapitel

1. Jämställdhetsintegrering av högre utbildning – ett hot mot den akademiska friheten?, Birgitta Jordansson och Helen Peterson.
2. Strategier för integrering av genusperspektiv i högre utbildning, Felicia Garcia
3. Motvillighet och lärande i universitetsmiljöer – en intervjustudie om att lära universitetslärare genusmedveten undervisning, Gunilla Carstensen.
4. ”Vi jobbar med det ändå” – lärarutbildningars beskrivningar av jämställdhetsintegrering, Susanne Kreitz Sandberg.
5. Forskarhandledares reflektioner över genus och mångfald, Ulrike Schnaas.
6. Steg mot jämställdhetsintegrering av fysikämnet inom högskoleutbildning, Tomas Brage, Eileen Drew, Deirdre Ní Eidhin, Gráinne Walshe.
7. Exempel på hur jämställdhetsfrågan kan integreras i ingenjörsutbildningen, Anders Lindén.
8. Transformativt lärande i idrott och hälsa – att motverka könsmönster, Håkan Larsson.
9. … och så detta med hållbar utveckling, Felicia Garcia.

Läs mer om antologin på förlagets webbplats.

Antologin är skriven av författare från flera olika lärosäten i Sverige och Irland och redaktörerna är båda verksamma vid Örebro universitet. Felicia Garcia är pedagogisk utvecklare och Kristin Ewins är föreståndare för Högskolepedagogiskt centrum.

– Många lärare upplever en stress och press inför att integrera en rad olika direktiv och perspektiv i utbildningen som förutom jämställdhet innefattar hållbar utveckling, lika villkor, digitalisering, breddat deltagande och så vidare. Uppfattningen om att det finns risk för så kallad perspektivträngsel och överbelastat kursinnehåll kan därför kännas både överväldigande och förvirrande, säger Felicia Garcia.

Konkreta exempel på hur man kan integrera jämställdhet i undervisning

I antologin diskuterar och problematiserar författarna jämställdhetsfrågor utifrån olika perspektiv, ämneskulturer och utbildningssammanhang. Boken innehåller konkreta exempel på hur lärare, kursansvariga, programansvariga, pedagogiska utvecklare och pedagogiska ledare kan göra för att integrera jämställdhet i sin utbildning.

– Som pedagogisk utvecklare vid Örebro universitet möttes jag av lärarlag från olika utbildningar som var införstådda med att de behövde jobba med jämställdhet i sin utbildning, men de var osäkra på hur de skulle göra. Jag kände att jag ville riva ner murarna mellan institutionskorridorerna på campus och skapa en kollegial lärmiljö kring frågan. Det var så idén till boken föddes, säger Felicia Garcia.

De olika författarna har tagit helt olika utgångspunkter i sina texter och tanken är att läsaren ska hitta lärdomar och tips som ligger nära den egna verksamheten, men också från andra discipliner och ämnen.

Provläs antologin här