”Örebro universitet har verkligen en högskolepedagogik i framkant”

Prorektor Anna-Karin Andershed klippte bandet när Högskolepedagogiskt centrum i sin nuvarande form invigdes år 2019.
Högskolepedagogik har hög status på Örebro universitet – och lärarna får konkret stöd i vardagen. Det visar en extern granskning av Örebro universitets högskolepedagogiska verksamhet.
– Utbildning är kärnan i ett demokratiskt samhälle och här har våra lärare en avgörande roll, säger Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet.
Utvärderingen har genomförts av forskare vid Linköpings och Umeå universitet och bygger bland annat på intervjuer med ett trettiotal personer, bland annat chefer, programansvariga, lärare, representanter från Örebro studentkår och medarbetare på Högskolepedagogiskt centrum.
Slutsatsen är att de strategiska satsningar som Örebro universitet har genomfört sedan 2010-talet har lett till en starkt positiv utveckling, där Högskolepedagogiskt centrum spelat en nyckelroll och framgångsrikt har bidragit till att skapa en kultur av pedagogisk utveckling vid universitetet.
”Örebro universitet har verkligen en högskolepedagogik i framkant”, skriver de i utvärderingen.
Högskolepedagogik – en fråga för hela lärosätet
I intervjuerna lyfter både chefer och enskilda lärare fram att den pedagogiska utvecklingen inte enbart drivs av Högskolepedagogiskt centrum utan präglar hela lärosätet – och att Högskolepedagogiskt centrums aktiviteter fungerar som stöd och inspiration för lärare i deras praktiska arbete i vardagen.

Högskolepedagogiskt centrum erbjuder kurser, workshoppar och enskild vägledning. Just det operativa arbetet är en avgörande styrka, enligt utvärderingen. Det uppfattas som både hjälpsamt och tillgängligt för lärarna.
– Det känns extra fint att granskningen lyfter fram att våra pedagogiska utvecklare har ett starkt engagemang och jobbar nära universitets lärare. Det är precis det som är vår målsättning: att arbeta tillsammans med lärarna – för våra studenter, säger Kristin Ewins, föreståndare för Högskolepedagogiskt centrum.
Viktig del av visionen
Utvärderingen betonar också vikten av att högskolepedagogisk utveckling och utbildning i pedagogisk framkant finns med i Örebro universitets vision. ”Ledningens konsekventa betoning av pedagogikens höga status har varit en viktig faktor för Högskolepedagogiskt centrums framgång”, skriver utvärderarna.
– Universitetet har målmedvetet arbetat för att lyfta betydelsen av det högskolepedagogiska arbetet, både i visionen, som en del i lärarnas och forskarnas egen vardag och i form av det stöd som Högskolepedagogiskt centrum ger. De strategiska satsningarna har, tillsammans med Högskolepedagogiskt centrums koordinering, ambition och förmåga att ta sig an nya utmaningar, möjliggjort den fina utveckling som granskarna uppmärksammar, säger Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet.
Lärare – viktiga för ett demokratiskt samhälle
Anna-Karin Andershed har drivit frågor om högskolepedagogik sedan hon tillträdde som prorektor år 2016. För henne har de strategiska satsningarna varit ett sätt att ge universitetets lärare ett viktigt erkännande om att deras insatser i utbildningen är betydelsefulla.
– Utbildning är trots allt universitetets största verksamhet och lägger grunden för så mycket. Kompetensförsörjning är kanske det man först tänker på. Men utbildning är också kärnan i samhällsutvecklingen, i att skapa ett demokratiskt samhälle, att utmana och väcka nyfikenhet och vilja till förändring. Våra lärare har en helt avgörande roll i det. De strategiska satsningarna har varit ett sätt att visa för lärarna hur viktiga de är, för universitetet och inte minst för våra studenter, säger Anna-Karin Andershed.
Granskningen av Örebro universitets högskolepedagogiska satsningar
- Utvärderingen av Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet genomfördes från januari till mars 2025. Syftet var att ta reda på i vilken utsträckning universitetets strategiska satsningar på högskolepedagogisk utveckling har bidragit till det strategiska målet ”Högskolepedagogik i framkant”.
- Redan 2009 infördes pedagogisk meritering vid Örebro universitet. Högskolepedagogiskt centrums företrädare inrättades 2013 och 2018 påbörjades en strategisk satsning som innebar att Högskolepedagogiskt centrum i sin nuvarande form kunde invigas 2019. Även pedagogiska utvecklingsmedel och lärare med högskolepedagogiska uppdrag ingick i satsningen som förnyades 2022.
- Utvärderingen genomfördes av Gunvor Larsson Torstensdotter, lektor i psykologi och centrumföreståndare för Didacticum vid Linköpings universitet och Suzanne Brink, lektor i högskolepedagogik och pedagogisk utvecklare vid Universitetspedagogik och lärandestöd på Umeå universitet.
- Läs om Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet. Ta del av utvärderingen här.