Högskolepedagogiskt centrum

Pedagogisk skicklighet – i både klassrummet och lärarkollegiet

Henric Bagerius och Eric Borgström diskuterar framför lärare som grupparbetar.

Henric Bagerius och Eric Borgström.

Pedagogisk skicklighet ska ägnas lika stor omsorg som vetenskaplig skicklighet i anställningsförfaranden vid svenska högskolor och universitet. Så säger högskoleförordningen. Men vad är egentligen pedagogisk skicklighet? Och går den att bedöma? Det var frågor som diskuterades under Högskolepedagogiskt centrums workshop ”Att intyga och granska pedagogisk skicklighet”.

Örebro universitet har en pedagogisk grundsyn, men ingen gemensam definition av pedagogisk skicklighet. Mot den bakgrunden genomförde Henric Bagerius och Eric Borgström vid Högskolepedagogiskt centrum en workshop med dekaner, vicedekaner, enhetschefer och ledamöter i lärarförslagskommittéer om vad pedagogisk skicklighet kan vara och hur den kan bedömas.

– Vi tycker att det är viktigt att få igång en universitetsövergripande diskussion om hur vi kan bli pedagogiskt skickligare, säger Henric Bagerius.

­– Det har varit ett stort intresse för workshoppen, och det visar att det finns ett behov att diskutera det här vid lärosätet, tillägger Eric Borgström.

Skicklig i undervisning – och bidrar till kollegiet

Elin Vimefall, vicedekan vid Fakulteten för ekonomi, natur- och teknikvetenskap, Helen Gustafsson, enhetschef på Restaurang- och hotellhögskolan och Joakim Norberg, programansvarig för Psykologprogrammet vid Institutionen för beteende-, social och rättsvetenskap var överens om att en lärare som är pedagogisk skicklig behöver vara det både i samarbete med studenter och kollegor.

– En lärare som är pedagogisk skicklig ska fungera väl med studenter och kollegor och ha ett engagemang att driva pedagogisk utveckling i kollegiet, säger Elin Vimefall.

Helen Gustafsson och Elin Vimefalll diskuterar vid ett bord. Joakim Norgerg skriver på en whiteboard.

Joakim Norberg, Helen Gustafsson och Elin Vimefall.

Ann Öhman, enhetschef på Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, arbetade under workshoppen tillsammans med Gun Abrahamsson, programansvarig för Civilekonomprogrammet vid Handelshögskolan och pedagogisk samordnare på fakultetsnivå, och Franziska Klügl, prodekan för Fakulteten för ekonomi, natur- och teknikvetenskap. Även de pratade om att pedagogisk skicklighet innefattar olika aspekter.

– Det är viktigt att både bidra i kollegiet och vara individuellt skicklig i undervisningen, säger Ann Öhman.

Gun Abrahamsson, Franziska Klügl och Ann Öhman diskuterar  sittandes runt ett bord.

Gun Abrahamsson, Franziska Klügl och Ann Öhman.

I en paus pratade Lis Sjöberg, enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper, och Joakim Norberg om att det behövs mer kunskap om vad pedagogisk skicklighet innebär.

– Jag har i detta nu en ansökan om excellent lärarskap på mitt bord. Det är viktigt att ha en konkret uppfattning om vad pedagogisk skicklighet är, säger Lis Sjöberg.

– Utbildning är vårt kärnuppdrag och god utbildning kräver duktiga lärare. Vi behöver mer kunskap för att kunna bedöma pedagogisk skicklighet, tillägger Joakim Norberg.

Lis Sjöberg och Joakim Norberg pratar. Det står kaffekoppar på bordet.

Text och foto: Anna Asplund