Besök på Örebro universitet

Två studenter sitter och pratar utomhus framför Universitetsbiblioteket.

Besök Örebro universitet och träffa både studenter och forskare. Studenterna delar med sig av sina erfarenheter av att plugga på universitetet och forskaren bjuder på en inspirationsföreläsning i sitt expertområde.

Vi bjuder in elever i årskurs 6 till ett besök på Örebro universitet. Under besöket får eleverna lyssna till studenter som ger en introduktion till Örebro universitet och berättar om sin resa från mellanstadiet till universitetet. Följt av en inspirationsföreläsning med en forskare som på ett lättsamt sätt berättar om sitt ämnesområde.

Inspirationsföreläsningar 2024

Två personer som häller vatten i en hink

Föroreningar i ekosystemet - hur påverkas vi?

Postdoktor Ingrid Rijk som forskar inom toxikologi och ekosystemekologi kommer bjuda på en spännande forskarföreläsning. Forskningen som hon bedriver fokuserar på att bedöma effekter och minska risker av föroreningar i miljön. Under de senaste åren har hon studerat effekter av markföroreningar och deras påverkan på markens funktion.

Ingrid Rijk - postdoktor inom toxikologi och ekosystemekologi.

Mer information om besöket kommer senare i år. 

Anmälan

Besöket genomförs på plats i Aula Nova vid två tillfällen per dag, klockan 9.15-10.00 och klockan 10.30-11.15. Vi tar emot max 300 elever/tillfälle. 

För att garantera en plats behöver du göra en intresseanmälan via formuläret nedan. Antalet besökare är begränsat så först till kvarn gäller.

Anmälan till besöket i september 2024 öppnar i vår. 

Lärarhandledning

För att eleverna ska vara förberedda uppmuntrar vi er att arbeta med diskussionsfrågor innan besöket. Exempel på frågor:

  • Vilket ämne tycker du är mest intressant i skolan?
  • Har du någon dröm om vad du vill arbeta med när du bli stor?
  • Vad är det första du tänker på när du hör ordet universitet?
  • Vet du vad man kan plugga på ett universitet?
  • Vet du vad en forskare är?
  • Vet du vad en forskare gör?

Efter ert besök kommer ni få ta del av en uppgift från forskaren att arbeta vidare med i klassrummet. Förhåll er fritt till materialet och se det som en inspiration!