Klimatsmart konsumtion – vem bär ansvaret?

Vilken typ av information behöver du för att välja rätt i mataffären? Och hur påverkar den information du får ditt beteende? Nästa webinarium inom Mat och hälsa, som sänds under våren, handlar om oss konsumenter och våra val – men vilken makt har konsumenter och vilket ansvar har producenter och butiker?

Webinariet utgår från maten – en sektor med en lång historia av miljömärkningar där politisk konsumtion är en levande fråga. Många gör medvetna val när det gäller ekologiskt, närproducerat och vegetariskt men vad styr våra val – och varför gör vi inte samma överväganden när vi köper en ny mobiltelefon eller en tröja?

Medverkande:

Magnus Boström, professor i sociologi vid Örebro universitet

Magnus Boström forskar om politik, representation, aktivism och konsumtion i förhållande till internationella miljö- och hållbarhetsfrågor. Han är en av tre redaktörer bakom The Oxford Handbook of Political Consumerism. En bok om hur människor använder sin makt som konsumenter för att påverka när det gäller mat – men också mode, leksaker och elektronik. Konsumenter som väljer utifrån andra aspekter än pris eller kvalitet.

Frans Prenkert, professor i företagsekonomi vid Örebro universitet

Frans Prenkert forskar om ekonomi, nätverk, resurser och hållbarhet och är föreståndare för Center for Sustainable Business, CSB. Hans forskning fokuserar bland annat på hållbara försörjningskedjor där han till exempel har studerat primärproduktion av fisk, kött och mjölk samt detaljistledet. Han är intresserad av de processer som skapar förutsättningar för en hållbar ekonomi. I projektet Foodbite har han tillsammans med kollegor vid CSB undersökt olika yttre faktorers möjligheter – som exempelvis blockkedjeteknologi – att skapa säkrare, effektivare och hållbarare kedjor för maten att nå fram till affären.

Charlotta Szczepanowski, forsknings- och innovationskommittén, Sweden Food Arena och chef för hållbarhet och kvalitet, Coop

Charlotta Szczepanowski är civilingenjör i botten och har tidigare arbetat med hållbarhetsfrågor på Posten, Electrolux och Riksbyggen. År 2014 utsågs hon av Aktuell Hållbarhet till Sveriges bästa hållbarhetschef och 2017 tilldelades hon Influencer of the year inom bygg- och fastighetsbranschen. Hållbarhet är inte glasyren på kakan för henne – det är kakan.

Sara Arvidson, kommunikationschef vid Örebro universitet, leder diskussionen.

Tid för webinariet kommer längre fram