Lärarutbildning vid Örebro universitet

Få ihop livspusslet som student

Att lära sig en ny profession i ett sådan komplex värld vi lever i ställer krav på oss. Våga zooma ut. Sätt på dig andra glasögon. Gå en promenad. Även om det kan tyckas såsigt kan det ge utrymme för nya insikter.

Vi har träffat två alumner, Betty och Ida-Lie, för att de ska ge dig sina bästa tips för att din studietid ska bli så bra som möjligt och dessutom förbereda sig inför yrkeslivet.

Och du, kom ihåg: ät, sov, rör på dig och nya pluggtag. Sen, repeat!

Här är några tips att ta med sig för att hitta rätt balans:

• En vanlig arbetsvecka för en student är 40 timmars studier precis som en vanlig arbetsvecka, tro det eller ej. En del nya studenter brukar tro att det är ganska lugnt att plugga, men när du väl är ute i din yrkesroll kommer det kännas otroligt skönt att du verkligen inte bara skummade igenom din utbildning.

• Undra och våga fråga. Sätt upp tid för det om det inte kommer naturligt. Gör det på egen hand eller tillsammans med pluggkompisar, andra kursare, vänner eller med vem helst du känner för.

• Avsätt tid för reflektion! Precis om när du tränar så är vila avgörande för din framgång. Det är på samma sätt med studier. Du behöver tid att reflektera över det du läst för att det ska landa och omvandlas till kunskap.

• Fysisk aktivitet är en framgångsfaktor för ett härligt studieliv. Mycket kan landa under en fysisk ansträngning. Använd dina naturliga rörelsemönster, inspireras av andra eller kolla in vad Campusgymmet har att erbjuda.

• Reflektera över hur du är som student. Morgonpigg? Lugn och ro eller liv och rörelse? Hur lär du bäst? När du svarat på sådana frågor kan du hitta den bästa pluggmiljön för just dig.

• Läs in dig på kursplaner och studiehandledningar, se till att vara väl förberedd. En del studenter känner att det är på tiden att skaffa sig en papperskalender för att kunna planera och få överblicken. Du kanske bokar in lästid, reflektionstid, seminarieförberedelsesnack och så vidare. Överblicken brukar ge ett lugnt.

• Dela upp ett stort examensmål i flera delmål. Då känns det att du kommer framåt hela tiden. En liten bit i taget och snart är du i mål!

Behöver du sakta ner eller öka takten? Här finns tips för båda delar: