Lärarutbildning vid Örebro universitet

Examenstider på Örebro universitet: ”Det har varit tre roliga men utmanande år”

Gruppfoto sjuksköterskor.

Sjuksköterskestudenterna samlas på scenen i Aula Nova för en gruppbild efter ceremonin.

Nyutbildade sjuksköterskor och förskollärare finns bland de hundratals studenter som tar examen vid Örebro universitet idag.
– De här åren har gått fort, säger Felicia Eriksson som går direkt till en anställning som förskollärare.

Sjuksköterskestudenterna Lisa Brorson och Amanda Karlsson tar inte bara examen idag. De fick även pris under ceremonin för sitt examensarbete, som de samlat material till förra året.

Tack vare ett stipendium från Sidas program Minor Field Studies kunde de tillbringa nio veckor i Zambia, där de intervjuade sjuksköterskestudenter på University of Zambia om deras syn på ätstörningar.

Lisa Brorson och Amanda Karlsson.

Satsar på karriär som forskare

Även Hampus Bockholt, som tar sjuksköterskeexamen idag, var i Zambia förra våren och intervjuade sjuksköterskor om hur vården ser ut för patienter som lider av kronisk njursvikt.

– Zambia var fantastiskt. Jag träffade så många nya människor, fick jättebra kontakter med folk från flera andra länder och fick uppleva en helt ny kultur, berättar han.

Nu ser Hampus Bockholt fram emot att flytta till Umeå, där han fått en forskningsintegrerad tjänst vid universitetet.

– Min plan är att läsa en master i folkhälsovetenskap och forska inom njurmedicin, berättar han.

Hampus Bockholt

Hampus Bockholt.

Här kan du läsa ett reportage om de tre sjuksköterskestudenternas resa till Zambia.

Har redan fått jobb

Thea Wengdin, Sanna Bergman, Victoria Eisengarten och Felicia Eriksson firar att de tar examen som förskollärare idag.

– De här tre åren har gått fort. Det har varit roligt men också utmanande, säger Felicia Eriksson som kommer från Dalarna och nu ska flytta till Stockholm för att jobba för förskollärare.

Thea Wengdin, Sanna Bergman, Victoria Eisengarten och Felicia Eriksson

Thea Wengdin, Sanna Bergman, Victoria Eisengarten och Felicia Eriksson .

Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Asplund