Lärarutbildning vid Örebro universitet

Lärarutbildningen öppnar nya karriärvägar

Malin Pettersson och Sofia Rennerfelt

Malin Pettersson och Sofia Rennerfelt pluggar på Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1 - 3.

Malin Pettersson var personlig assistent och Sofia Rennerfelt arbetade som billackerare. Idag är de nöjda med sitt byte. Malin planerar att flytta till Gotland efter examen och Sofia vill gärna fortsätta med forskarutbildning.

Här kan du läsa mer om våra lärarutbildningar. Sista anmälningsdag till höstterminen 2019 är 15 april.

Studenterna får vara delaktiga och ha åsikter om programmet för att utveckla det. En stor fördel är att det är mycket praktik under utbildningen, som börjar redan första terminen.

– För mig kändes det ”wow, jag har valt helt rätt!”, berättar Sofia.

En annan fördel är att utbildningen öppnar möjligheter till att arbeta inom flera olika områden.

– Man kan vidareutbilda sig till specialpedagog, rektor eller forska vidare. Det går även att läsa upp vissa ämnen för att få behörighet att undervisa på högstadiet och gymnasiet, säger Malin som planerar att flytta till Gotland efter utbildningen för att se vilka arbetsmöjligheter som finns där.

Innan Sofia började på programmet funderade hon på att läsa vidare till specialpedagog efter examen. Men nu går tankarna till att plugga vidare på forskarnivå.

– Jag vill kunna påverka lärarutbildningen för att göra den bättre. Därför vill jag forska vidare inom språk, pedagogik och mobbning.

Billackerare och personlig assistent

Både Sofia och Malin var yrkesverksamma inom andra områden innan de sökte till lärarutbildningen. Malin arbetade som personlig assistent och Sofia som billackerare. Efter att ha varit föräldraledig kände Sofia att det var dags att göra en förändring.

– Det var nu eller aldrig. Jag hade varit borta från yrket i över två år och jag ville göra något nytt.

För Sofia har det fungerat utmärkt att studera med barn. Men det gäller att planera dagarna, arbeta effektivt och plugga strukturerat. Åldern på studenterna i deras årskurs löper mellan 19 och 38 år och ungefär hälften har barn, vilket ger perspektiv på studierna. Gemenskapen är bra och alla umgås med alla.

Även om de tycker att alla ämnen de har läst är roliga och intressanta vill de lyfta fram kursen i NO som en av de bästa under utbildningen.

– NO är ett roligt och konkret ämne. Vi lärde oss att all undervisning inte behöver ske i ett klassrum, den kan lika gärna vara i skogen, säger Malin.

Tips till blivande studenter

Till den som funderar på att börja plugga till lärare vill Sofia och Malin tipsa om att gå på introduktionen för nya studenter – man får lära känna nya vänner, staden och hur det är att studera på ett universitet. Ett annat tips är att börja arbeta som lärarvikarie under studietiden. Det ger ett bra komplement till studierna. Men framförallt är det viktigt att ha viljan att utbilda sig och ta vara på tiden.

– Vill man så kan man. Ta eget ansvar – det är ingen som kommer säga till dig att plugga, säger Sofia.

Text och foto: Anna Asplund