Lärarutbildning vid Örebro universitet

Ny utbildning ska hjälpa fler lärare med utländsk bakgrund till svensk skola

Skolelever på skolgård,

Praktik i skolan är en viktig del av utbildningen, vilket ökar chansen att få jobb.

Snabbspåret för lärare och förskollärare byter skepnad och öppnar för fler språkgrupper.
– Det innebär en möjlighet för lärare från Ukraina och andra länder att söka, säger kursansvarig Malin Kronqvist Håård.

Det som tidigare kallades Snabbspår för lärare och förskollärare har funnits sedan 2016 och gavs på svenska och arabiska, framför allt för att fånga upp den stora flyktingvågen från bland annat Syrien.

Nu byter utbildningen, som erbjuds i samarbete med Arbetsförmedlingen, namn till Introduktion till svensk skola. Den kommer att ge 7,5 högskolepoäng och ska ges helt på svenska.

– Det innebär att fler språkgrupper har möjlighet att söka. Till exempel har vi förut fått säga nej till sökande som inte talar arabiska. Flyktingar från Ukraina kan bli en viktig målgrupp framöver, säger Malin Kronqvist Håård, som är kursansvarig för den nya utbildningen vid Örebro universitet.

Riktar sig till lärare – med grundläggande kunskap i svenska

För att vara behörig att söka krävs en utländsk lärarutbildning eller motsvarande. Den som söker behöver också ha läst svenska som andra språk på grundnivå.

Efter utbildningen ska deltagaren ha fått en fördjupad kunskap om hur det svenska utbildningssystemet fungerar och också kontakter inom skolan. En längre praktikperiod på fem veckor och löpande praktik två dagar varje vecka ingår i utbildningen.

– Det gör att våra deltagare får goda yrkeskontakter i skolan, vilket både ger viktiga erfarenheter och ökar möjligheterna att få jobb.

Ett steg närmare lärarlegitimation

Varje deltagare får också kvalificerad studievägledning för att få en bild av vad som krävs för att så småningom kunna söka svensk lärarlegitimation.

– Vissa behöver komplettera sin utbildning genom Utländska lärares vidareutbildning (ULV) eller Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU). Det finns olika vägar till läraryrket. Vårt mål är att ta vara på människors kunskap och göra det möjligt för fler att jobba i den svenska skolan, säger Malin Kronqvist Håård.

Text: Anna Lorentzon
Foto: i-stock

Introduktion till svensk skola är en uppdragsutbildning på distans för dig som har utländsk lärarutbildning eller motsvarande och vill jobba i svensk skola.

Kursen är på heltid och omfattar 20 veckor. Den ges på svenska och tar emot sökande från hela landet. Örebro universitet är det enda lärosätet i Sverige som erbjuder den här utbildningen.

Ansökan till vårterminen 2024 öppnar den 2 oktober.

Här kan du läsa mer om Introduktion till svensk skola.