Ny 3D-printer hjälper forskarna skapa framtidens lättviktsdelar

En man i skyddsmask står med händerna inne i en SLS-printer, en 3D-printer.

Nu finns helt nya möjligheter för forskare vid Örebro universitet att testa idéer om framtidens lättviktsdelar i praktiken. Delar som klarar hård belastning går att skriva ut i den nya SLS 3D-skrivaren.

Nu har en ny avancerad 3D-printer invigts på Örebro universitet.
Den ska hjälpa forskarna att utveckla lättviktsdelar till maskiner, fordon och prylar.
De nya konstruktionerna kommer att spara både material och energi.

Örebro universitet har nu ett helt nytt 3D-printlabb. Med hjälp av återvunnen nylon ska den industriella 3D-printern där kunna skriva ut olika sorters komponenter, till exempel olika delar till fordon.

– Nu har vi möjlighet att testa egna idéer snabbare. Det är en stor vinst, säger Niclas Strömberg, professor i maskinteknik vid Örebro universitet.

Genom att använda nya material och metoder för att konstruera delarna blir de mycket lättare än tidigare. Det finns stora fördelar med det. Går det att ta fram hållfasta ultralätta delar till fordon eller flygplan sänks både energiförbrukningen och materialkostnaderna. Det betyder också att utsläppen minskar.

En annan möjlighet är att viktiga delar kan skrivas ut på plats, i stället för att transporteras mellan länder. Det kan minska tiden för dyra produktionsstopp.

Pierre Harrysson klipper ett blågult band vid invigningen av 3D-printern.

Pierre Harrysson från printerföretaget Wematter klippte bandet till det nya 3D-printerlabbet, som ligger i Teknikhuset.

Inspireras av fågelskelett

Inspirationen till konstruktionerna kommer bland annat från naturen. Ett fågelskelett, till exempel, är både mycket lätt och välfungerande. På samma sätt går det att konstruera maskindelar som klarar tuffa tag, trots att de väger lite.

Region Örebro län och Örebro universitet satsar tillsammans drygt två miljoner kronor till projektet. Dessutom bidrar printerföretaget Wematter.

I det nya 3D-printlabbet kommer det att finnas möjlighet för regionens företag att stärka sin kompetens inom området. Ett regionalt nätverk kommer också att byggas upp, så att företag, utbildning och forskning ska kunna dra nytta av den snabba utvecklingen inom området.

– Utvecklingen av 3D-printning går i en rasande fart. Hela tiden kommer nya bättre maskiner och material, säger Niclas Strömberg, professor i maskinteknik vid Örebro universitet.

En 3D-printad kanin vid ett föster. Ljuset från fönstret syns genom kaninen, som är uppbyggd av ett spindelvävsliknande mönster.

Genom att bara skriva ut de delar som gör konstruktionen tillräckligt hållfast, går det att spara material. Det syns på den här kaninen, som går att se rakt igenom. Inuti den stora kaninen finns en liten kanin, som har skrivits ut samtidigt.

En hand håller upp en 3D-printad svart fordonsdel. Den fyller hela handflatan, men är lätt att lyfta.

I samband med invigningen av 3D-skrivaren anordnades en workshop inom lättviktsdesign med deltagare från regionen. Bland annat Wematter, Etteplan och Lasertech delade med sig sina erfarenheter inom området. Bilden visar en fordonskomponent designad med topologioptimering som är framtagen i den nya SLS-printern.

Text och foto: Jesper Mattsson