"Som gästforskare ökar du din konkurrenskraft – och får värdefulla kontakter"

David Silverlid på Karl Theodors bro i Heidelberg.

Heidelberg är bland annat känd för sitt slott, som syns i bakgrunden. Karl Theodors bro leder till gamla stan, Altstadt.

Örebrodoktoranden David Silverlid gästforskar på Max Planck-institutet i Heidelberg, där några av världens främsta forskargrupper inom internationell rätt finns.
– Här finns otroliga resurser som jag inte får tillgång till någon annanstans, säger han.

Den populära turiststaden Heidelberg ligger längs floden Neckar i sydvästra Tyskland och har ungefär lika många invånare som Örebro. Staden, som grundades redan på 400-talet, är omgiven av vinberg och känd för sitt vackra gamla stan-område och slott.

– Jag förstår att Goethe och många andra av romantikens förgrundsfigurer ville hänga här. Det är väldigt fint och pittoreskt, säger David Silverlid, som är doktorand i internationell rätt vid Örebro universitet.

Max Planck-institutet för komparativ offentlig rätt och internationell rätt ligger i Heidelberg.

Sedan i början av maj är han gästforskare vid Max Planck-institutet för komparativ offentlig rätt och internationell rätt i Heidelberg. Här möter David Silverlid forskare i världsklass. Han har också tillgång till Europas största folkrättsbibliotek.

– Jag söker i en onlinekatalog och beställer böcker som en bibliotekarie hämtar och ställer på en hylla till mig. Det fungerar så bra och sparar otroligt mycket tid.

Internationellt utbyte ger nya perspektiv

På institutionen finns ett 40-tal gästforskare från alla möjliga länder. Varje måndag samlas alla för ett gemensamt möte, där de permanenta forskarna turas om att presentera olika aspekter av sin forskning för gruppen. Det arrangeras också sociala evenemang, som filmkvällar.

– Just här vid Max Planck-institutet finns otroliga resurser som jag inte får tillgång någon annanstans i Europa. Det internationella utbytet och att träffa folk från andra länder bidrar också till andra perspektiv på forskningen. Det är en otrolig förmån som doktorand att få komma och gästforska så här, jag är så tacksam, säger han.

Slottet i Heidelberg

Det vackra slottet i den populära turiststaden Heidelberg.

Den största skillnaden mot vardagen hemma på Örebro universitet är att det inte finns några studenter vid Max Planck-institutet.

– Här finns bara forskare och alla sitter på sina kontor och skriver. Det gör det enklare att fokusera på avhandlingen. Men jag är väldigt tacksam över att jag inte gör hela min doktorandtid här. Jag skulle sakna att undervisa och det kollegiala samarbetet som det blir runt undervisningen. Det blir en helt annan energi på campus tack vare studenterna.

Skrev ansökan direkt till institutet

David Silverlid ansökte med CV och personligt brev direkt till en av Max Planck-institutets direktörer. När han blev accepterad kunde han söka finansiering från fakulteten här hemma vid Örebro universitet.

Och det är inte första gången David Silverlid tar chansen att lämna Sverige. Efter sin examen från Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning vid Örebro universitet tilldelades han ett Fulbrightstipendium och tillbringade ett år vid University of California i Los Angeles (UCLA), där han tog sin Master of Laws-examen (LL.M).

Därefter jobbade han som Legal Attaché vid Internationella rödakorskommitténs FN-delegation i New York.

I mars 2020 mellanlandade han i Sverige på väg till Kambodja, där han skulle jobba för en amerikansk organisation. Men när gränserna stängde på grund av pandemin blev han strandsatt. Och när han såg annonsen för en doktorandtjänst vid sitt hemmauniversitet tvekade han inte.

– Jag visste att jag ville doktorera, så det kändes helt rätt. Och jag stortrivs verkligen som doktorand vid Örebro universitet, det är hur bra som helst. Jag känner mig verkligen som en kollega och inte bara som en forskarstuderande. Samtidigt som jag får ta stort ansvar finns också mycket autonomi och stora möjligheter att utvecklas, säger han.

Flera vänner på en uteservering på torget.

David Silverlid och ett gäng andra gästforskare från länder som Frankrike, Italien, Argentina, Colombia, Spanien, Brasilien och Iran, umgås på Marktplatz i Altstadt.

Vad hoppas du få med dig från Heidelberg?

– Mitt mål är att få mycket gjort på avhandlingen och förhoppningsvis bli klar med första delen. Jag vill också knyta kontakter med andra forskare i mitt område runt om i Europa och världen som jag kan fortsätta ha kontakt med. Internationella erfarenheter är också ett sätt att göra sig mer konkurrenskraftig, säger David Silverlid.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Privat

David Silverlids tre bästa tips till dig som vill studera eller forska utomlands:

1. Var proaktiv! Det finns så många möjligheter, men inget händer av sig självt. Lägg tid på att söka information, det är värt det!
  2. Tänk taktiskt! För mig handlade det om att hitta det forskningsinstitut som är bäst för min avhandling och som jag tror kan bidra till att göra mig mer konkurrenskraftig som akademiker.
  3. Våga! Var inte rädd för att chansa och hoppa på de bollar som dyker upp. Sök stipendier eller andra medel när möjligheten finns.