Forskningsprojekt

Odlandet av en hållbar mat- och måltidsutbildning i waldorfpedagogiska skolträdgårdar

Om projektet

Projektuppgifter

okus för projektet är pedagogisk odlingsverksamhet som sker på skolgårdar och förskolegårdar och hur den kan integreras i undervisning och måltider.

I de nya nationella riktlinjerna för måltider i skolan så betonas vikten av en bredare mat- och måltidsutbildning som kan ge barn fördjupade kunskaper om hållbar matproduktion och – konsumtion och bidra till sundare matvanor. Odlingsaktiviteter som genomförs i skolträdgårdar kan tjäna som inspirerande exempel där barn både teoretiskt och praktiskt kan erfara olika aspekter av mathållning. Waldorfpedagogikens holistiska syn på lärande och dess ämnesövergripande, periodiska temaarbeten ger en bra grogrund för en utökad mat- och måltidsutbildning.

Syftet med projektet är att utforska waldorfpedagogiska skolträdgårdar som lärmiljöer där utbildning för hållbar utveckling och mat- och måltidsutbildning möts.

Att genomföra och kontinuerligt integrera odlingsaktiviteter på skolor och förskolor kräver dock både tid och resurser. Frågan är därför vilka möjligheter och utmaningar möter pedagoger när skolträdgården används för hållbar mat- och måltidsutbildning inom en waldorfpedagogisk kontext?

Under 2026 görs en fältstudie på utvalda waldorfskolor och waldorfförskolor runt om i Sverige, där odlingsåret kommer att följas genom deltagande observationer och intervjuer med personal. Projektet avslutas under våren 2027.

Forskare

Finansiärer

  • Nordic Research Network for Steiner Education (NORENSE)
  • Stiftelsen Pestalozzi