Institutionen för hälsovetenskaper

Upptäck rörelseglädje!

Mattias Johansson

Intervju med Mattias Johansson, Lektor i Idrott mot psykologi

Att träna har positiva effekter på hälsan. Men vissa av våra vanligaste träningsformer har i flera studier kopplats till en ängslan över den egna kroppen och en självobjektifiering. Det finns behov av att studera rörelseformer som minskar denna självobjektifiering och i stället främjar en hälsosam kroppsuppfattning. Den studie som nu kommer genomföras är projektet ”Frigörande dans” och det är universitetslektor Mattias Johansson som leder projektet tillsammans med Therése Skoog och Carolina Lunde på Göteborgs universitet.

Mattias Johansson menar att den frigörande dansens utgångspunkt i kompetens, glädje, prestationslöshet, acceptans och rörelseglädje kan leda till positiva upplevelser för deltagarna. Vi vill undersöka ifall dansen kan motverka objektifiering, stärka kroppsuppfattningen och främja psykisk hälsa.
-Vi fokuserar på den inre upplevelsen i stället för den yttre prestationen, säger Mattias.

Forskningsprojektet söker deltagare som vill delta i en dansgrupp.
- Vi söker deltagare som först delas in i en dansgrupp och i en kontrollgrupp. Dansgruppen kommer träffas och dansa en gång i veckan under en tioveckorsperiod med start den 3 april och blir sedan intervjuade om sina upplevelser av att dansa. Båda grupper kommer också fylla i enkäter före och efter dansinterventionen. Kontrollgruppen erbjuds att delta i dansgrupp vid ett senare tillfälle.

- Njut av att spontant röra dig till musik, tillsammans med andra utan någon som visar vad som är rätt eller fel. Improvisation i stunden har visat sig skapa kreativitet i andra situationer i livet, säger Mattias. Genom att delta i projektet får du möjlighet att gratis under 10 gånger prova på frigörande dans.

Anmäl dig!

Forskningsprojektet riktar sig till alla över 18 år. Redan nu har flera hunnit anmäla sitt intresse till forskningsprojektet, men det finns fortfarande platser kvar.

Tid: 3 april – 5 juni
Plats: Örebro universitet
Kostnad: Gratis

För anmälan – Klicka här!

Text: Micael Jonsborg