Institutionen för hälsovetenskaper

Dimitri Beeckman nyvald president i europeiskt råd

Dimitri Beeckman, gästprofessor vid Örebro universitet sitter vid kateder

Dimitri Beeckman

Dimitri Beeckman, gästprofessor vid Örebro universitet, har utsetts till ny president i EPUAP vid deras årsmöte i Lyon, Frankrike.

Ett ofta förbisett område i patientsäkerheten är utvecklingen av sår, särskilt trycksår. The European Pressure Ulcer Advisory Panel (EPUAP) är en världsledande organisation som erbjuder metoder för personer som lider eller hotas av trycksår, genom att forska och ta fram information och utbildningar. EPUAP påverkar trycksårsriktlinjer och policydokument över hela Europa, för att skapa en patientcentrerad och kostnadseffektiv trycksårsvård.

Dimitri Beeckman som är gästprofessor vid Örebro universitet utsågs vid EPUAPs årsmöte i Lyon i Frankrike till president i organisationen. Han arbetar bland annat för att bygga upp ett samarbete mellan sitt hemmalärosäte Ghent University och Örebro universitet, i forskning och utbildning.

Läs mer och se en film om trycksår på www.epuap.org