Institutionen för hälsovetenskaper

Europeisk plattform om hur coronaskydd påverkar personalens ansiktshud

Dimitri Beeckman forskare

När sjukvårdspersonal tvingas bära andningsskydd och visir under lång tid för att skydda sig mot coronasmitta uppstår risk för trycksår och påverkan på ansiktshuden. Dimitri Beeckman som är gästprofessor vid Örebro universitet och ordförande i European Pressure Ulcer Advisory Panel (EPUAP) har startat en arbetsgrupp för att fokusera på effekterna av skyddsglasögon, andningsmasker etc, och hur man ska undvika tryckskador. EPUAP har startat en diskussionsgrupp på Facebook där hälso- och sjukvårdspersonal kan diskutera och utbyta erfarenheter. Sjuksköterskor, läkare och andra från Sverige är också välkomna att ta del av inläggen och själva ställa frågor eller ge tips.

I samma initiativ ges ett webinar med titeln Clinical Challenges of Caring for COVID-19 Patients onsdag 13 maj kl 18-19. Det är gratis om man registrerar sig på länken nedan.

Länk till Facebookgruppen.

Länk till seminarieinbjudan.