Institutionen för hälsovetenskaper

Just in TIME - om dans och yoga kan påverka återkommande buksmärtor

Flickor övar på yogaposition

I september startar ett forskningsprojekt för flickor mellan 9 och 12 år med återkommande buksmärta. Projektet ”Just in TIME” ska undersöka vilken effekt dans och yoga har på återkommande buksmärta.

Forskningen drivs av Universitetssjukvårdens Forskningscentrum i samarbete med Barnkliniken och Örebro Universitet. En tidigare studie om dansens effekt på psykisk ohälsa för tonårstjejer visade att stress, ångest, huvudvärk och magont minskade hos dem som deltog i studien. Den här studien ska undersöka hur kombinationen dans och yoga påverkar flickor i åldrarna 9–12 år med magsmärtor. Förhoppningen är att hitta en enkel och kostnadseffektiv behandling för det här utbredda problemet hos yngre flickor.