Institutionen för medicinska vetenskaper

Adhererar Neisseria meningitids som orsakat sjukdom eller bärarskap olika till humana epitelceller?

I projektet kommer vi undersöka hur bakterien Neisseria meningitidis (meningokocken) binder till epitelceller. Syftet med projektet är att se om det finns någon skillnad i hur invasiva- och bärarisolat binder till humana epitelceller. Inbindning till epitelceller sker med bland annat typ IV pili som finns på meningokockens yta.

Typ IV pili består framförallt av proteinet pilE som kodas av genen pilE. När invasiva- och bärarisolat har jämförts genetiskt har vi sett en skillnad i pilE mellan dessa isolat. där bärarisolaten verkar ha flera kopior av denna gen än de invasiva isolaten.

Våran frågeställning är då om detta kan påverka inbindningen till epitelcellerna och på så sätt påverka vid bärarskap eller invasiv sjukdom. I projektet kommer epitelceller odlas som sedan infekteras med meningokock isolat som har orsakat invasiv sjukdom och bärarisolat som vi har samlat in under en bärarstudie som utfördes på Örebro Universitet 2018-2019 (Mcbär).

Efter en inkubation kommer antalet bakterier på cellerna räknas för att se om det är någon skillnad i antalet bakterier som har bundit till cellerna mellan invasiva- och bärarisolat. Vi planerar att starta projektet i mitten av augusti och det kommer ta ca 10 veckor att utföra. Projektet är ett samarbete mellan iRiSC (Inflammatory Response and Infection Susceptibility Centre) och det nationella referenslabbet för meningokocker.

Handledare: Lorraine Eriksson

E-post: This is an email address

Etiktillstånd behövs inte

Termin 10