Beredning och beslut

Varje fakultetsnämnd har en lärarförslagskommitté (LFK) som bereder ansökningar om att utses till meriterad lärare och excellent lärare inför beslut i fakultetsnämnden.

Följande steg ingår i processen.

  • Ansökan skickas till registrator@oru.se. (Se ansökningsformulär på sidorna för meriterad lärare och excellent lärare.)
  • Handläggaren (se nedan) granskar ansökan och begär eventuella kompletteringar från den sökande.
  • När ansökan är komplett föredrar handläggaren ärendet för LFK.
    LFK beslutar om ansökan ska skickas för sakkunnigbedömning. 
  • Handläggaren inhämtar förslag på sakkunnig från Högskolepedagogiskt centrum (förutsatt att LFK:s beslut var positivt).
  • LFK:s ordförande beslutar om att utse sakkunnig.
  • Handläggaren skickar underlagen till sakkunnig, som förväntas vara färdig med sin bedömning inom 2 månader.
  • När sakkunnigutlåtandet har kommit föredrar handläggaren ärendet för LFK, som beslutar om de ska föreslå fakultetsnämnden att bevilja eller avslå ansökan.
  • Handläggaren föredrar ärendet för fakultetsnämnden, som fattar beslut om att bevilja eller avslå ansökan.
  • Handläggaren informerar den sökande om beslutet och skickar ett intyg om ansökan har beviljats.

Hela processen tar i normalfallet runt 6 månader. Handläggaren håller den sökande informerad under ärendets gång.

En sökande som har fått avslag på sin ansökan, i LFK eller i fakultetsnämnden, är välkommen att ansöka igen vid ett senare tillfälle.

Har du frågor är du välkommen att kontakta någon av handläggarna på e-postadress pedagogiskmeritering@oru.se.