Förhindra sena inlämningar och nya försök efter förfallodatum i Uppgifter och Test

Lärare kan ange både ett förfallodatum och en tidsgräns på uppgifter och test. Ultra tillåter, som standard, sena inlämningar, vilka markeras som “sena” om de lämnas in efter förfallodatum. Numera finns det möjlighet att begränsa deltagarnas möjlighet till sena inlämningar samt möjlighet att begränsa deltagares möjlighet att påbörja försök efter förfallodatum.

Förbjud sena inlämningar

Välj denna inställning för att inte tillåta sena inlämningar.  Pågående försök och försök sparade som utkast skickas in automatiskt när förfallodatum/ tid infaller. Studenten får ett kvitto på sin inlämning via e-mail.
Har anpassning, tex extra skrivtid eller annat förfallodatum, gjorts för någon student följs istället dessa inställningar för den specifika studenten.
"Förbjud sena inlämningar” fungerar inte i kombination med Kamratgranskning och gruppuppgifter
Notera att när du väljer "Förbjud sena inlämningar" aktiveras även "Förbjud nya försök efter förfallodatum” automatiskt.

Förbjud nya försök efter förfallodatum

Välj denna inställning för att hindra studenter från att påbörja nya försök efter förfallodatum. Om man enbart aktiverar ”Förbjud nya försök efter förfallodatum” kan studenter som påbörjat testet/uppgiften ändå lämna in.
"Förbjud nya försök efter förfallodatum” fungerar inte i kombination med Kamratgranskning.

Exempel – Test med tidsgräns 60 minuter och förfallodag/tid kl. 18:00

Scenario 1 – "Förbjud sena inlämningar” aktiverad (“Förbjud nya försök efter förfallodatum” aktiveras automatisk)

Deltagare som påbörjar sitt test före kl. 17:00 får 60 minuter på sig att genomföra testet.
Deltagare som påbörjar sitt test efter kl. 17:00 tilldelas den tid som är kvar till förfallodatum /tid för att genomföra testet (59 min -1 minut). Deltagaren får information om hur lång tid den har på sig för att genomföra testet/ uppgiften.
Försök som inte lämnats in före 18:00 skickas in automatiskt av systemet.
Inga nya försök kan påbörjas efter kl 18:00.
Har anpassning, t ex extra skrivtid eller annat förfallodatum/tid, gjorts för någon deltagare gäller dessa inställningar för deltagaren.

Scenario 2 – Endast “Förbjud nya försök efter förfallodatum” är aktiverat

Deltagare som startar försök senast 17:59 har 60 minuter på sig att avsluta testet.
Deltagare som lämnar in sitt försök efter kl. 18:00 får sin inlämning markerad som Sen.
Inga nya försök kan påbörjas efter kl. 18:00.