Konkreta exempel i Bb Learn

Under implementeringsperioden av universitetets nya lärplattform Blackboard Ultra utarbetades universitetsgemensamma rekommendationer kring kursstruktur och organisation i lärplattformen. Den rekommenderade kursmall som skapades har sin grund i Chunkingprincipen och togs fram efter intervjuer med både studenter och lärare. På den här sidan hittar du konkreta exempel på hur dessa rekommendationer kan avspeglas i Bb Learn.

Vi rekommenderar att lärare använder objektet utbildningsmodul på översta nivån när de organiserar sitt kursinnehåll i Bb Learn. En utbildningsmodul är en mapp som visar en fyrkantig bild med en rubrik till höger om bilden.

Exempelvy över kursens innehåll.

I exemplet ovan har vi delat in kursen i fyra utbildningsmoduler: Allmän kursinformation, Delkurs 1, Delkurs 2 och Slutlig inlämningsuppgift.

Allmän kursinformation

I utbildningsmodulen Allmän kursinformation lägger vi information och kursmaterial som är relevant för dela den övergripande kursen. Det kan t.ex. vara en kursplan eller ett schema.

allmän kursinformation.png

I exemplet ovan innehåller utbildningsmodulen ett välkomstbrev som är skapat i ett internt dokument i Bb Learn, en kursplans som laddats upp från lärarens dator i PDF-format samt en länk till aktuellt schema i Kronox. Tänk på att uppdatera alla länkar och dokument när du kopierar en kurs från föregående termin.

Delkurser

Sedan följer två utbildningsmoduler för respektive delkurs. Om begreppet delkurs inte används i din kurs går det såklart lika bra att använda ett annat begrepp, t.ex. delmoment, tema, modul etc. Vi rekommenderar att rubriken i dessa utbildningsmoduler tydligt beskriver vilken delkurs som avses genom att ange eventuell rubrik och/eller period.

Exempelvy över delkursens innehåll.

I exemplet ovan innehåller utbildningsmodulen en studiehandledning för delkursen, en mapp där studenterna hittar presentationer från aktuella föreläsningar samt en mapp med instruktioner och läsanvisningar inför delkursens seminarium.

Slutlig inlämningsuppgift

Den här kursen examineras med en slutlig individuell inlämningsuppgift. Vi har därför valt att publicera den som en fristående del i kursen. Om varje delkurs innehåller en examination så kan de istället med fördel placeras i utbildningsmodulen för respektive delkurs.

slutlig inlämning.png

I exemplet ovan innehåller utbildningsmodulen ett dokument med instruktioner som är skapat i ett internt dokument i Bb Learn samt en modul för själva inlämningen.