Hogne Sataoen
Tjänstetitel: Universitetslektor Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapE-post: hogne.sataoen@oru.se
Telefon: 019 301274
Rum: F3107

Om Hogne Sataoen
Hogne Lerøy Sataøen är docent i medie och kommunikationsvetenskap (2019) och PhD i sociologi (2011). Han har varit lektor i medie- och kommunikationsstudier vid Örebro universitet sedan 2016. Tidigare har han arbetat som forskare vid Vestlandsforsking, Stein Rokkan Centre for Social Studies, och Institutionen för administration och organisationsteori, Universitetet i Bergen.
Hogne har publicerat inom områdena (1) Strategisk kommunikation och offentliga organisationer, (2) energipolitik och (3) allmän sociologi, i tidskrifter som International Journal of Strategic Communication, British Journal of Management, Public Management Review, Journal of Higher Education Policy and Management, Scandinavian Journal of Educational Research, Norsk Sosiologisk Tidsskrift, Sociological Research Online, Energy Research & Social Science, Nordiska Organisasjonsstudier and Scandinavian Journal of Management.
Hans arbete med strategisk kommunikation och offentliga organisationer handlar främst om hur olika kommunikationspraktiker blir professionaliserad, institutionaliserad och organiserad i offentliga organisationer. Inom detta forskningsområde har Hogne genomfört kritiska studier av hur högre utbildningsinstitutioner och hälsovårdsorganisationer använder nya kommunikationsideal och organisatoriska begrepp som branding och rykteshantering. Han har också haft intresse för den roll som organisationsvärden och visioner spelar i sådana organisationer. Hogne använder sig av teoretiska perspektiv som är rotade i förtolkande och sociologiska traditioner, och i synnerhet har han varit intresserad av (neo-) institutionella teorier. Hans forskning bygger på olika forskningsmetoder, särskilt kvalitativa forskningsmetoder, men också beskrivande statistik och jämförande studier.
Hogne undervisar för närvarande i kurser om strategisk kommunikation, organisation och organisering, samt PR.
Tidigare har Hogne varit gästforskare vid Institutet för Framtidsstudier, Stockholm (2010), Stockholm Centre for Organizational Research (2014) och Ratio Institute, Stockholm (2016). Han har genomfört forskning på uppdrag av bland andra Intelligent Energy Europe, The Norwegian Research Council, The Norwegian Water Resources and Energy Directorate, The Norwegian labor and welfare service och Norsk Hydro.
Forskningsprojekt
Pågående projekt
Forskargrupper
Publikationer
Artiklar i tidskrifter
- Wæraas, A. & Sataøen, H. L. (2023). Different strokes for different folks? The translation of public values into official meanings. International Review of Administrative Sciences.
- Ågren, M. & Sataøen, H. L. (2022). Becoming a “Normal” and “Ordinary” Organization through Strategic Communication? Discursive Legitimation of the Swedish Armed Forces. International Journal of Strategic Communication, 16 (1), 50-69.
- Sataøen, H. L. (2021). “Exotic, welcoming and fresh”: stereotypes in new Nordic branding. Journal of Place Management and Development, 14 (3), 331-345.
- Sataøen, H. L. (2019). Sub-sector branding and nation branding: the case of higher education. Corporate Communications. An International Journal, 24 (3), 425-438.
- Sataøen, H. L. & Nygård, D. (2018). Omdømmehåndtering i høyere utdanning: Argumentasjon og selvfremstilling i studiekataloger. Nordiske organisasjonsstudier, 20 (1), 45-66.
- Sataøen, H. L. (2018). Regulokratene: Den nye styringsprofesjonen?. Norsk sosiologisk tidsskrift, 2 (6), 481-499.
- Sataøen, H. L. (2018). Transforming the "Third Mission" in Norwegian Higher Education Institutions: A Boundary Object Theory Approach. Scandinavian Journal of Educational Research, 62 (1), 52-67.
- Sataøen, H. L. , Brekke, O. A. & Angell, S. I. (2017). Distriktsvenleg, miljøvenleg og klimavenleg?: Drivkrefter i utviklinga av småkraft i Hardanger. Tidsskriftet Utmark (1), 68-82.
- Sataøen, H. L. & Wæraas, A. (2016). Building a Sector Reputation: The Strategic Communication of National Higher Education. International Journal of Strategic Communication, 10 (3), 165-176.
- Lundberg, K. & Sataøen, H. (2016). Kvalitativ Sykepleieforskning: En studie av refleksjoner om forskerens situering. Klinisk Sygepleje (4), 254-267.
- Wæraas, A. & Sataøen, H. L. (2015). Being All Things to All Customers: Building Reputation in an Institutionalized Field. British Journal of Management, 26 (2), 310-326.
- Sataøen, H. L. & Wæraas, A. (2015). Branding without Unique Brands: Managing similarity and difference in a public sector context. Public Management Review, 17 (3), 443-461.
- Sataøen, H. L. (2015). Higher education as object for corporate and nation branding: between equality and flagships. Journal of Higher Education Policy and Management, 37 (6), 702-717.
- Sataøen, H. L. , Brekke, O. A. , Batel, S. & Albrecht, M. (2015). Towards a sustainable grid development regime?: A comparison of British, Norwegian, and Swedish grid development. Energy Research & Social Science, 9, 178-187.
- Lundberg, K. G. & Sataøen, H. L. (2014). Institusjonell etnografi: Ei inspirasjonskjelde for den skandinaviske organisasjonsteorien?. Nordiske organisasjonsstudier, 16 (1), 30-50.
- Wäraas, A. & Sataøen, H. L. (2014). Trapped in conformity?: Translating reputation management into practice. Scandinavian Journal of Management, 30 (2), 242-253.
- Sataøen, H. L. (2014). Åpne, mangfoldige og respektfulle?: Visjoner og kjerneverdier i norske og svenske høyere utdanningsinstitusjoner. Högre Utbildning, 4 (2), 95-108.
- Solbakk, M. N. & Sataøen, H. L. (2013). En dans preget av forhandlinger: Om kommunikasjonslederne i sykehusene og media. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse (5), 70-77.
- Carlsen, B. & Sataøen, H. L. (2013). ’Når pengene rår, forsvinner andre verdier i systemet’: Helsearbeideres syn på den norske samhandlingsreformen. Nordiske organisasjonsstudier, 15 (1), 29-54.
- Brekke, O. A. & Sataøen, H. L. (2012). Fra samkjøring til overkjøring? Norsk nettutvikling i lys av erfaringer fra Sverige og Storbritannia. Plan: Tidsskrift for samfunnsplanlegging, byplan & regional utvikling, 44 (6), 22-28.
- Sataøen, H. L. (2008). Building the hydrogen highway: the visions of a large-scale hydrogen project in Norway. Sociological research online, 13 (3).
Doktorsavhandlingar
- Sataøen, H. L. (2011). Frå folkeopplysning til omdømmehandtering? : om institusjonalisering og profesjonalisering av informasjons- & kommunikasjonsarbeid i norske sjukehus. (Doctoral dissertation). Bergen: Universitetet i Bergen.
Kapitel i böcker, del av antologier
- Lövgren, D. & Sataøen, H. L. (2021). Universitet, högskolor och kommunikation: Från information till synlighet. I: Magnus Fredriksson, Organisationer och kommunikation (ss. 131-158). Lund: Studentlitteratur AB.
- Lundberg, K. G. & Sataøen, H. L. (2019). From translation of ideas to translocal relations: shifting heuristics from Scandinavian Neo-Institutional Theory to institutional ethnography. I: Rebecca W. B. Lund & Ann Christin E. Nilsen, Institutional Ethnography in the Nordic Region (ss. 39-50). London: Routledge.
- Sataøen, H. L. & Wæraas, A. (2018). What we stand for: Reputation platforms in Scandinavian higher education. I: Tom Christensen, Åse Gornitzka, Francisco O. Ramirez, Universities as Agencies: Reputation and Professionalization (ss. 155-181). London: Palgrave Macmillan.
- Brekke, O. A. , Sataøen, H. L. , Ruud, A. , Batel, S. & Albrecht, M. (2014). Smart, but is It Sustainable?: The Importance of Reconciling Non-Technical Concerns in Grid-Development Policies. I: Moe, E. & Midford, P., The political economy of renewable energy and energy security: common challenges and national responses in Japan, China and Northern Europe (ss. 175-193). . Palgrave Macmillan.
- Sataøen, H. L. (2011). Omdømmearbeid i norske helseforetak: både selvsagt og suspekt. I: Wæraas, Arild; Byrkjeflot, Haldor & Angell, Svein Ivar, Substans og framtreden: omdømmehåndtering i offentlig sektor (ss. 133-146). Oslo: Universitetsforlaget.
Konferensbidrag
- Sataøen, H. L. , Lövgren, D. & Neby, S. (2022). Higher Eudcation and Strategic Communication in Scandinavia: Creating the University Experience through multimodal productions. Konferensbidrag vid 38th EGOS Colloquium, Vienna, July 7-9, 2022.
- Sataøen, H. L. , Skotnes, R. , Hansen, K. & Eriksson, M. (2022). Who owns the risk communication? Challenges in risk communication in Swedish and Norwegian municipalities. Konferensbidrag vid NEON-konferansen, Drammen, Norway, November 22-24, 2022.
Rapporter
- Sataøen, H. L. , Brekke, O. A. & Angell, S. I. (2014). Hardanger som småkraftregion: Frå industrikraft til kortreist kraft. Bergen: Stein Rokkan Centre for Social Studies (Stein Rokkan Centre for Social Studies 4).
- Brekke, O. A. & Sataøen, H. L. (2012). Ekspertise, politikk eller dialog?: Nettutvikling i Norge, Sverige og Storbritannia. Bergen: Stein Rokkan Centre for Social Studies (Stein Rokkan Centre for Social Studies 8).
- Sataøen, H. L. , Aall, C. , Mjøs, T. & Sijstermans, R. (2007). Lokale energiutredninger: Evalueringsrapport. Sogndal: Vestlandsforskning (VF prosjektrapport 5).
- Olafsson, K. & Sataøen, H. L. (2006). Evaluering av "Gult Kort". Sogndal: Vestlandsforskning (Vestlandsforskning 6/2006).
- Sataøen, H. L. , Knagenhjelm, M. & Andersen, O. (2005). Barrierer mot vindkraft: En analyse av holdninger i lokalbefolkningen. Fase 1: forundersøkelse basert på telefonintervju. Sogndal: Vestlandsforskning (VF-notat 14/2005).