Medie- och kommunikationsvetenskap
Om forskningsämnet
Ämnesuppgifter
Kontaktperson
Vetenskapsområden
- Humaniora-Samhällsvetenskap
Forskningsmiljöer
Forskningen i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet bidrar till att utveckla den nationella och internationella forskningen på innovativa och kreativa sätt. Forskningsämnet har tre inriktningar: Diskurs, kommunikation och medier, Film och medier och Strategisk kommunikation. Forskningen spänner över en stor bredd men förenas av ett tvärvetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. Genom en mångfald av teorier och metoder utforskas olika typer av kommunikativa och medierade praktiker och fenomen i såväl lokala som globala sammanhang. Den medierade kommunikationens former och villkor och dess betydelse för samhälleliga förändringar är centrala frågor. Ämnet består av en internationell sammansättning av forskare och doktorander från olika delar av världen vilket berikar perspektiv och angreppssätt. Samverkan med andra forskare och miljöer är viktiga inslag i verksamheten, liksom samarbeten med organisationer och institutioner utanför akademin.
Forskargruppen Diskurs, kommunikation och medier (DCM) inriktar sig på kritiska, multimodala diskursstudier, analyser av samtal och journalistiska studier med globalt perspektiv. Studier undersöker alla former av kommunikation i samtida journalistik, politik, populärkultur och samhälle som sker på olika slags medieplattformar. Film och medier (FM) inkluderar forskare från olika grenar av filmvetenskap och mediestudier och utmärks av teoretisk och metodologisk bredd. Forskningsverksamheten spänner över historiska och etnografiska studier om filmkultur till undersökningar av transmedialt berättande och studier av film som tänkande/ teori/filosofi. Forskningen inom Strategisk kommunikation (SCOM) kretsar kring hur det moderna medielandskapet påverkar utvecklingen av strategisk kommunikation och dess publiker/målgrupper. Forskarnas intresse inkluderar företags, myndigheters och politikers strategiska kommunikation.
Forskare
- Helen Andersson
- Peter Berglez
- Merja Ellefson
- Cansu Elmadagli
- Mats Eriksson
- Göran Eriksson
- Åsa Jernudd
- Lame Maatla Kenalemang-Palm
- Kim Khavar Fahlstedt
- Åsa Kroon
- Ahmed Mohamed-el-Gody
- Jakob Nilsson
- Johan Nilsson
- Ulrika Olausson
- Joel Rasmussen
- Hogne Sataoen
- Johanna Stenersen
- Tindra Thor
- Jono Van Belle
- Hanna Hallin, Doktorand
- Pedro Scofano de Almeida, Doktorand
- Axel Vikström, Doktorand
- Malin Ågren, Doktorand
Forskningsprojekt
Pågående projekt
- Fostran, kommersialism och transmedialt världsbyggande i Bamse
- Förtroende och tvivel gällande Sveriges hantering av covid-19: En utökning av pandemic rhetoric-projektet (PAR-EX)
- Ingmar Bergman ur fokus: förståelsen av Bergman och hans verk i olika kulturer och sammanhang
- Intern kriskommunikation och samverkan: Lärdomar från terrorattacken den 22 juli
- Klimatsamverkan som kommunikativ utmaning. Vilka är framgångsfaktorerna?
- Kommunikation och acceptans för myndigheters saneringsåtgärder
- Kommunikation om "bra" mat och hälsosamma livsstilar
- Logiker för att mäta, förvalta och styra ekosystem (EcoLogic).
- Mediadelcom - Kritisk undersökning av media-relaterade risker och möjligheter för deliberativ kommunikation. Utvecklingsscenarier i ett europeiskt medielandskap.
- Monografi för Edinburgh University Press som utvecklar en ny idé om hur filosofi kan artikuleras i och genom audiovisuell media.
- Nya motiv för medborgarens hemberedskap?
- Retorik om pandemin: Riskkommunikation i ett förändrat medielandskap (PAR)
- Risk- och beredskapskommunikation för ett robust digitalurbant samhälle (DURCOM)
- Strategisk kommunikation och organisering inom högre utbildning i Skandinavien: Det synliga universitetet?
- Utbildningspolitiken avkodad: Datorlingvistika metoder för utbildningspolitisk forskning
- Vanliga människor på TV: en historisk studie av förändring, kontinuitet och omvandling
Avslutade projekt
- Dear Hunters. Svenska jaktfilmer 2008 - 2012 i ekokritisk belysning
- Digitala kriskommunikationens villkor (DIGKRIS)
- Europeisk historisk forskning om biografen, filmen och minnen därav
- Filmpubliken i Sverige: En studie om biografens storhetstid och tillbakagång
- Filmsatir och amerikansk exceptionalism
- Globala medier, globala transformationer
- Hollywood Subversion: American Film Satire in the 1990s
- Hotbilder och identitet
- Interaktiv rasism på internet, i pressen och politiken: Diskurser om invandring och flyktingar i tider av kris
- Klimatförändringens upp- och nedgång i medierna
- Krigsjournalistiken och de nya krigen
- Kriskommunikation i en digital tidsålder
- MediaClimate
- Mediebilder av psykisk ohälsa i samband med våldsbrott
- Mediediskursen om den Bolivarianska revolutionen i Venezuela
- Metodikutveckling för kriswebb och sociala medier
- Nation och globalisering i utrikesnyheter. Kultur och politik i cirkulationen av internationella nyhetsbilder (2008-2012)
- Platsens politik. Etnicitet och klass i medierepresentationer av ursprungsfolk och resandefolk
- Politikens språk i mediernas offentlighet
- Post-televisionens praktiker: Att förnya TV och tidningar med hjälp av webb-TV
- Presskonferenser som offentlig interaktionsarena.
- Tvetydiga visioner: Politiken i Hollywoodsatiren
Nya publikationer
Berglez, P. Hedenmo, O. (2023) “The mediatedness of interorganizational collaboration. How collaboration materializes through affordances, chains, and switches”, Organization. Länk till artikel i Sage Journals
Berglez, P. (2023) “Ten news criteria for sustainable journalism”, Journal of Applied Journalism and Media Studies. Länk till aertikel i Intellect DISCOVER
Sjöberg, J., Berglez, P. Gambarato, R.) (2023) ”’Malmö is Not Sweden’s Chicago’: Policing and the Challenge of Creating a Sense of Safety Through Social Media Strategies”, Nordicom Review. Länk till artikel i Sciendo
Van Belle, J., & Jernudd, Å. (2023). Remembering television as a new medium: Conceptual boundaries and connections. Journal of Scandinavian Cinema, 13(1), 67–81. Länk till artikel i intellect DISCOVER
Jernudd, Å, and Van Belle, J. (2023). Managing constraints and stories of freedom: Comparing cinema memories from the 1950s and 60s in Sweden. In: Treveri Gennari, D., Van de Vijver, L., and Ercole, P. (eds). The Palgrave Handbook of Comparative New Cinema Histories. Palgrave Macmillan.
Jernudd, Å., and Sedgwick, J. (2022). Popular films in Stockholm during the 1930s: a presentation and discussion of the pioneering work of Leif Furhammar. In: Sedgwick, J. (ed.) Towards a Comparative Economic History of Cinema, 1930-1970. SpringerNature
Van Belle, Jono. (2022). Text/Author/Audience: Audience Reception of Ingmar Bergman and His Films. Historical Journal of Film, Radio and Television.
Ågren, Malin. & Sataøen, Hogne. L. (2022). Becoming a “Normal” and “Ordinary” Organization through Strategic Communication? Discursive Legitimation of the Swedish Armed Forces. International Journal of Strategic Communication, 1-20.
Abalo, Ernesto. & Nilsson, Johan. (2021). Fostering the truthful individual Communicating media literacy in the comic Bamse. Nordicom Review, 42 (1), 109-123. Länk till artikel i Sciendo
Allam, Rasha. & El Gody, Ahmed. (2021). Diffusion of Development Journalism Inside Egyptian Newsrooms. The International Journal of Press/Politics. Länk till artikel i Sage Journals
Andersson, Helen. & Smith, Angela. (2021). Flags and fields: a comparative analysis of national identity in butter packaging in Sweden and the UK. Social Semiotics. Länk till artikel i Taylor & Frances Online
Eriksson, Göran. & O’Hagan, Lauren. (2021). Selling "Healthy" Radium Products With Science: A Multimodal Analysis of Marketing in Sweden, 1910-1940. Science communication. Länk till artikel i Sage Journals
Eriksson, Mats. & Engqvist, Björn. (2021). Medborgarnas beteende på kommunala webbsidor om risk, beredskap och kris: en pilotstudie. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (DURCOM Arbetsrapport 1). Länk till publikation (pdf)
Kroon, Åsa. (2021). "Moderate” gendering in Swedish gambling advertisements. Feminist Media Studies. Länk till artikel i Taylor & Frances Online