Maria Ojala
Tjänstetitel: Universitetslektor Organisation: Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteTelefon: 019 303069
Rum: L2620
Om Maria Ojala
Maria Ojala är docent i psykologi och jobbar som universitetslektor vid Örebro Universitet. Tidigare var hon verksam som forskare vid Uppsala Universitet. Maria är forskningsledare för det mångvetenskapliga Centrum för samhällsvetenskaplig miljö- och hållbarhetsforskning (CESSS) tillsammans med Karin Gustafsson, sociologi, och Erik Hysing, statskunskap.
Marias forskning handlar främst om ungas (från sen barndom till ungt vuxenliv) tankar, känslor, kommunikationsmönster och handlande i relation till klimatförändringarna. Hon är speciellt intresserad av olika sätt att hantera klimatfrågan på utifrån ett psykologiskt perspektiv och vilka implikationer detta får för lärande för hållbar utveckling. Maria har även skrivit ett antal artiklar om hopp och engagemang inför klimatfrågan. Dessa är både av en empirisk och teoretisk karaktär.
Mer information om Marias forskning, undervisning och aktiviteter då det gäller kontakt med aktörer utanför universitetsvärlden går att finna på LinkedIn (se länken ovan) eller genom att följa denna länk CV Ojala
Current research projects
Prefiguring sustainable futures through food activism: How young people deal with border tensions between the sustainable and unsustainable in everyday life. As principal investigator. Financed by the Swedish Research Council Formas.
Preconditions for communication about healthy and sustainable food with youth. As principal investigator. Postdoc project financed by Örebro University. Collaborators: Postdoc Malin Anniko
Sedvänjor att undervisa om kontroversiella hållbarhetsfrågor och elevernas lärande. As participant. Principal Investigator is Professor Leif Östman, Uppsala University. Financed by The Swedish Research Council VR
Recent finished projects:
Mobility, informal learning and citizenship in mobile preschools. As participant. Principal Investigator is Associate Professor Danielle van der Burgt, Uppsala University. Financed by The Swedish Foundation for Humanities and Social Sciences (RJ)
Young people´s communication with parents, friends, and teachers about global environmental problems: Emotions, coping, and self-efficacy. As principal investigator. Financed by the Swedish Research Council Formas.
Political socialization and human agency: The Development of Civic Engagement from Adolescence to Young Adulthood at Youth and Society (YeS), Örebro University. As participant. Principal investigators are professors: Erik Amnå, Håkan Stattin, Mats Ekström. Financed by Riksbankens Jubileumsfond.
Preconditions of environmental moral learning within education for sustainable development: A multidisciplinary study of young Swedes attitudes, commitments and actions. As participant. Principal investigator is Dr. Lena Molin. Financed by The Swedish Research Council VR
Mosquitoes as a threat to humans and the community: The role of social norms, place identity and ecocentric values in public risk perception. PI together with Professor Rolf Lidskog, Örebro Universitet. Financed by Länsstyrelsen i Gävleborg
Barns känslor och tankar om de globala miljöproblemen. As principal investigator. Grant from Energimyndigheten.
Learning about global environmental problems: Emotional aspects, emotion regulation, and a sense of purpose among children, adolescents, and young adults. As principal investigator Grant from The National Council for Environmental Research (Formas).
Att hantera det ambivalenta: Unga vuxnas attityder och beteende gällande energieffektivisering i hemmet. As principal investigator. Grant from Gothenburg Energy Research Foundation.
Forskningsprojekt
- A wicked problem occupation: exploring how climate change scientists identify and cope with their professional work
- Att visa på en hållbar framtid genom mataktivism: Hur unga hanterar spänningar mellan det hållbara och ohållbara i vardagslivet
- Barns lärande, mobilitet och medborgarskap i staden - tidsrumsliga aspekter av mobil förskolepedagogik
- Förutsättningar för att kommunicera om hälsosam och hållbar mat med unga
- Ungas kommunikation med föräldrar, vänner och lärare om globala miljöproblem: emotioner, coping och self-efficacy