Lärarutbildning vid Örebro universitet

Ulrika Sultans teknikbok nominerad till Svenska Designpriset

Ulrika Sultan.

Boken ”Teknik – 10 lektioner i att förändra världen” ska stötta och inspirera tekniklärare i arbetet med att bredda bilden av teknik och få fler elever att behålla sitt teknikintresse. Nu är boken nominerad till Svenska Designpriset 2019 i kategorin Information-print.

Om Svenska Designpriset

Svenska Designpriset är en tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden. Årets vinnare utses den 17 oktober 2019.

– Det känns fantastiskt roligt att en teknikbok som är framtagen för högstadiet är nominerad. Det visar att läromedel kan vara visuellt attraktiva och inte bara innehållsmässigt attraktiva, säger Ulrika Sultan.

Omslag bok

Hon forskar om flickors teknikintresse och undervisar i teknik på lärarprogrammet vid Örebro universitet. Boken, som Ulrika Sultan har tagit fram tillsammans med Teknikföretagen, riktar sig till tekniklärare på högstadiet. Den innehåller tio lektioner i hur teknik kan bidra till att lösa olika samhällsutmaningar vi står inför.

– Boken är resultatet av ett samarbete på många plan och jag är stolt över att den har blivit så väl mottagen, säger hon.

Hittills har boken beställts i tusentals exemplar av tekniklärare runt om i landet.

Klicka här för att delta i omröstningen som pågår mellan 2- 8 september

Läs mer om boken och Ulrika Sultans forskning