Lärarutbildning vid Örebro universitet

Uppmaning till lärarstudenter: ”Ta chansen att läsa utomlands!”

Rickard Yashoes

Lärarstudenten Rickard Yashoes delade med sig av sina erfarenheter som utbytesstudent vid ett amerikanskt universitet.

Ta chansen att bli utbytesstudent och ändra ditt perspektiv! Den uppmaningen ger Rickard Yashoe alla lärarstudenter vid Örebro universitet.

Projektet Framtidens lärarutbildning är en strategisk satsning vid Örebro universitet med visionen är att skapa en utmanande lärarutbildning i stimulerande lärmiljöer som lockar motiverade studenter.

Arbetet med utvecklingen är organiserat i delprojekt, bland andra adjungerade adjunkter, praktiknära forskning och digital kompetens.

Richard Yashoe delade med sig av sina erfarenheter som utbytesstudent vid ett amerikanskt universitet under ett öppet lunchmöte i Forumhuset. Det gick inte att ta miste på hans entusiasm.

Ta chansen på Plugga utomlands-mässan

Richard Yashoe är idag inne på sin nionde termin på ämneslärarutbildningen i samhällskunskap och engelska. Utbytestiden på Northern Arizona University i Flagstaff har gett honom oförglömliga erfarenheter och han staplade fördelar på varandra i sitt korta framförande.

Utbytestiden har förutom nya perspektiv, också gett honom möjlighet att bryta sina rutiner och träffa nya människor, kanske vänner för livet.

– Tiden som utbytesstudent är en once in a lifetime-chans, sammanfattar han.

Rickard Yashoes framträdande var en del av ett öppet möte om ”internationalisering och interkulturella perspektiv”, ett delprojekt i den strategiska satsningen Framtidens lärarutbildning.

– Globala perspektiv och internationella samarbeten är viktiga för lärarstudenternas framtida yrkesutövning. Därför behöver vi arbeta med att både fördjupa och bredda möjligheterna till internationalisering, säger Maria Westvall, delprojektledare.

Emila Myllimäki och Denice Jakobsson sitter på golvet och sjunger

Emila Myllimäki och Denice Jakobsson, som båda läser till musiklärare, bjöd de besökande från Brasilien på svensk stämsång vid den internationella lunchen för lärarstudenter.

I en workshop fick lärarstudenterna lämna idéer kring ”internationalisering på hemmaplan” och ”interkulturella perspektiv i lärarutbildningen”.

Den brasilianska gruppen Batucadeiros visade prov på ”Body percussion”, som handlar att använda kroppen som ett instrument för att kommunicera.  Gruppen har tidigare arbetat med utbildning för verksamma lärare internationellt och har besökt skolor i Örebroregionen.

Batucadeiros uppträdande under lunchtimmen i Forumhuset var ytterligare en inspiration för Denice Jakobsson, som är inne på sitt fjärde år i utbildningen till musiklärare. Hon planerar att söka pengar för att kunna göra en så kallad Minor field study i just Brasilien, inför sin kommande uppsats.

– Jag är så intresserade av den brasilianska kulturen, språket och musiken, säger hon.

I januari 2020 blir det en särskild Internationaliseringsmässa för lärarstudenter på Örebro universitet. I anslutning till denna genomförs ett antal pilotprojekt med målet att öka möjligheter för internationalisering för just denna studentgrupp.

Denice Jakobsson och Manuela Amorim

Denice Jakobsson, lärarstudent, mötte Manuela Amorim från den brasilianska gruppen Batucadeirois som visade upp sin "body percussion" vid lunchmötet. Gruppen använder kroppen som instrument och som ett sätt att kommunicera.