Lärarutbildning vid Örebro universitet

ÖLS - Örebro lärarstudenter

Loggan för Örebro lärarstudenter - ser ut som en blomma

Ordförande Thyra Kylesten berättar om hur ÖLS detta (speciella) år siktat in sitt fokus på studentdemokrati genom att bland annat arbeta med de olika programråden i lärarutbildningen.

På grund av rådande restriktioner har vi i ÖLS beslutat att under detta läsår fokusera på studentdemokrati. Vi vill att studenternas röster ska få möjlighet att höras och genom vår kanal planerar vi att uppnå detta fullt ut. Detta innebär inte att roliga aktiviteter för er lärarstudenter kommer att försvinna, men vi ser inte någon möjlighet att utföra detta på ett givande sätt för tillfället.

För att utveckla möjligheterna för studenternas röster att höras arbetar vi hårt med de olika programråden för lärarutbildningen. Våra utbildningssamordnare Sofia Rennerfelt och Anton Elverskog arbetar för att det som programrådsrepresentanterna tar med sig till programråden ska ha stöd och grund från alla studenter på utbildningen. De arbetar även för att programråden ska bli mer givande för programrådsrepresentanterna som deltar i dem.

Samtidigt som allt detta arbete pågår bakom kulisserna har vi genomfört aktiviteter för er lärarstudenter. Vi i ÖLS har befunnit oss i lärarrummet varje måndag för er nya som gamla studenter. Nu dessvärre är inte detta möjligt att göra utifrån restriktionerna som finns. Det har dock inte stoppat oss, de aktiviteter som går att genomföra har vi gjort digitalt som exempelvis tentapepp för de som läser UVK I.

Framöver så fortsätter vårt arbete med att skapa den bästa lärarutbildningen för alla er studenter. Trots att det känns tungt för oss alla nu så önskar vi i ÖLS er en fin ledighet över jul och nyår, så laddar vi alla inför nya tag vid årsskiftet.

Thyra Kylesten

//Thyra Kylesten, ordförande Örebro lärarstudenter

För mer information, följ ÖLS på sociala medier (Facebook och Instagram).