Lärarutbildning vid Örebro universitet

Omvärldsbevakning

En man som håller i en jordglob.

I omvärldsbevakningen denna gång presenteras bland annat en aktuell rapport från Universitetskanslersämbetet (UKÄ): Utvärdering av den nationella försöksverksamheten med övningsförskolor och övningsskolor. Läs även om ULF (Utveckling, Lärande, Forskning) - en annan försöksverksamhet - som pågår just nu.

Slutrapport från UKÄ om försöksverksamhet med övningsskolor

UKÄ har utvärderat den nationella försöksverksamheten med övningsförskolor och övningsskolor och resultatet presenteras i en slutrapport som publicerades 8 april. Tre kvalitetsaspekter är centrala för utvärderingens genomförande: koncentration, kompetens och samverkan och UKÄ har identifierat flera kvalitetshöjande faktorer i VFU inom försöksverksamheten med övningsskolor för kvalitetsaspekterna koncentration och kompetens. UKÄ konstaterar även att en nära samverkan mellan lärosäten och huvudmän med övningsskolor på flera sätt bidragit till högre kvalitet i VFU men att samverkansfrågorna fortsatt kräver utvecklingsarbete.

UKÄ rekommenderar lärosäten och skolhuvudmän att regelbundet följa upp och utveckla de avtal som reglerar samverkan för att förtydliga ansvarsfördelningen och ytterligare utveckla organisationen för VFU. Vidare rekommenderar UKÄ regeringen att se över möjligheterna att underlätta för lärosäten och skolornas huvudmän att inrätta kombinationstjänster som är jämförbara med de så kallade förenade anställningar som finns inom vårdområdet.

Örebro universitet deltog i försöksverksamheten under perioden 2014 - 2019 och inför höstterminen 2018 permanentades övningsskoleorganisationen för all VFU inom lärarutbildningen på Örebro universitet. Ett utvecklingsarbete pågår nu i samverkan mellan Örebro universitet och regionen för att identifiera utvecklingsbehov och möjligheter att ytterligare utveckla samverkan kring VFU.

Du kan läsa slutrapporten i sin helhet på UKÄ:s hemsida.

Nationell ULF Bazar

ULF (Utveckling, Lärande, Forskning) är en nationell försöksverksamhet som genomförs på uppdrag av regeringen mellan 2017 och 2021. Försöksverksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola när det gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.

Försöksverksamheten närmar sig nu sitt slut och ett stort antal aktiviteter pågår på lärosäten och hos huvudmän i hela landet. Flera parter bygger vidare på tidigare väl fungerande strukturer, medan några väljer att pröva nya former för samverkan. De erfarenheter som nu görs ska snart omvandlas till hållbara modeller i ett förslag på permanent ULF-avtal.

Den 7 maj träffades företrädare för försöksverksamheten för erfarenhetsutbyte och framåtblick. Mötesplatsen Nationell ULF Bazar samlade ca 180 deltagare från 25 lärosäten, fyra regionala organisationer och över 50 huvudmän; lärare, lektorer, skolledare och skolchefer tillsammans med professorer, dekaner, forskare och studenter. Innehållet fokuserade bland annat på diskussioner kring förutsättningarna för en fortsatt permanent verksamhet med ULF-avtal.

Du kan läsa mer om ULF Bazar och ta del av sammanställningen av diskussionerna på försöksverksamhetens nationella hemsida.

//Sofia Folkesson, Utredare Universitetskansliet - kopplad till Framtidens lärarutbildning