Lärarutbildning vid Örebro universitet

Omvärldsbevakning

En man som håller i en jordglob.

Här följer en sammanställning av Utbildningsdepartementets satsningar på lärarutbildning i budgetpropositionen för 2020 inom områdena: Lärarförsörjning, Fortbildning och kompetensutveckling för lärare och skolledare samt Högre utbildning.

Lärarförsörjning

• Jobba och studera till lärare samtidigt
    Regeringen föreslår en satsning på 30 miljoner kronor per år under perioden 2020-2026 för att utveckla fler möjligheter för lärarstudenter att gå en arbetsintegrerad utbildning.
  • Flexibla utbildningsvägar för att bli lärare
    Det tillförs ca 26 miljoner kronor under 2020, 24 miljoner kronor från 2021 och 32 miljoner kronor från 2022 för att ge flexiblare vägar in i läraryrket.
  • Utveckling av övningsskolor
    Ytterligare 10 miljoner kronor per år fördelas för övningsskolor. Tillsammans med tidigare satsning innebär detta att 55 miljoner kronor fördelas årligen.
  • Fler kunniga och kompetenta lärare
    VAL (vidareutbildning av lärare utan lärarexamen) förstärks med 10 miljoner kronor per år. Tillsammans med tidigare satsning innebär detta att drygt 140 miljoner fördelas årligen.
    KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) förstärks med 6 miljoner kronor per år. Tillsammans med tidigare satsning innebär detta att knappt 30 miljoner fördelas årligen.
  • Fler lektorer och ämneslärare för höjda kunskapsresultat
    Satsningen på forskar-KPU bör utökas och ge rätt till utbildningsbidrag på 25 000 kronor/månad. Totalt satsas 23 miljoner kronor under 2020 och 16 miljoner kronor under 2021.

Fortbildning och kompetensutveckling för lärare och skolledare

• Professionsprogram
    Regeringen avsätter 20 miljoner kronor från 2021 och 30 miljoner kronor från 2022 för införandet av ett professionsprogram.
  • Fortbildning av fler lärare och speciallärare genom Lärarlyftet
    Regeringen avsätter 135 miljoner kronor årligen under perioden 2020-2025 för att förlänga satsningen på Lärarlyftet II.
  • Specialpedagogik för lärande förlängs
    Nuvarande satsning förlängs genom att regeringen satsar 39 miljoner kronor under 2020, 120 miljoner kronor från 2021 och 81 miljoner kronor per år 2022 och 2023.
  • Förlängning av läslyftet
    Sedan tidigare är 75 miljoner kronor avsatta för Läslyftet under 2020 och från 2021 tillförs 27 miljoner kronor.
  • Fortbildning av rektorer
    Regeringen permanentar satsningen på 20 miljoner kronor per år för fortbildning av rektorer.

Högre utbildning

• Utbyggnad av högskolan
    Regeringen prioriterar samhällsviktiga utbildningar som t ex. förskollärar- och lärarutbildning. Utbyggnaden genomförs nu för att permanent klara samhällets kompetensförsörjningsbehov på lång sikt.
  • Satsning på distansutbildning
    Regeringen föreslår en satsning på 7 miljoner kronor till lärosäten under 2020 för att utveckla distansutbildningar. För åren 2021-2022 beräknas 15 miljoner kronor per år tillföras.
  • Sommarkurser i lärarutbildningen
    Totalt satsas 75 miljoner kronor årligen från 2021 för att utveckla sommarkurser som gör att lärarstudenter kan studera i snabbare takt.
  • Fusk på högskoleprovet
    Regeringen föreslår att 15 miljoner kronor per år satsas 2020–2022 för att utveckla arbetet mot fusk på högskoleprovet. Från 2023 beräknas 10 miljoner kronor årligen tillföras för att förstärka det kontinuerliga arbetet med ändamålet.

Samtliga satsningar beskrivs i sin helhet på regeringens hemsida.

//Sofia Folkesson, Utredare Universitetskansliet - kopplad till Framtidens lärarutbildning