Lärarutbildning vid Örebro universitet

Omvärldsbevakning

En man som håller i en jordglob.

Omvärldsbevakningen fokuserar på Utbildningsdepartementets promemoria om professionsprogram och på regeringens budgetsatsningar för fler utbildade lärare.

Professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare

Utbildningsdepartementet vill inrätta ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare för att stärka skolprofessionerna, öka skolprofessionernas attraktionskraft och höja kvaliteten på utbildningen. Bakgrunden är att höga kunskapsresultat i skolan förutsätter att undervisningen och det pedagogiska ledarskapet har hög kvalitet, vilket i sin tur medför att rektorer, lärare och förskollärare behöver ges bra möjligheter att utvecklas i sin profession. Verksamheten efterfrågar bättre och mer relevant fortbildning och ett sammanhållet system för kompetensutveckling under hela yrkeslivet.

I promemorian (U2021/03373) föreslår Utbildningsdepartementet ett professionsprogram som består av en nationell struktur för kompetensutveckling och ett nationellt meriteringssystem. Utbildningsdepartementet föreslår också att Skolverket ska ansvara för professionsprogrammet. Promemorian har skickats ut på remiss och remissinstanserna ska inkomma med svar senast den 1 november 2021. Regleringen av professionsprogrammet planeras att träda i kraft den 1 juli 2023 och i budgetpropositionen avsätter regeringen 23,5 miljoner kronor årligen från 2023 för att slutföra implementeringen av professionsprogrammet.

Läs mer om promemorian om professionsprogram

Satsningar för fler utbildade lärare

Som en del av regeringens budgetproposition för 2022 presenteras satsningar för fler utbildade lärare. Utbildade lärare är en viktig förutsättning för elevers lärande och för att motverka lärarbristen och få fler utbildade lärare föreslår regeringen att personer med tidigare akademisk examen enklare ska kunna ställa om till läraryrket. Regeringen satsar därför på en försöksverksamhet med en ny, kortare kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) för blivande grundlärare och ämneslärare. Satsningen omfattar 42 miljoner kronor 2022, 89 miljoner kronor 2023 och 106 miljoner kronor 2024–2027.

Regeringen fortsätter också satsningen på att lärosäten i högre grad ska kunna validera tidigare utbildnings- och yrkeserfarenheter för att på så sätt göra det möjligt för fler att bli behöriga att läsa KPU. Regeringen föreslår att 13,5 miljoner kronor avsätts årligen 2022–2025 för en förlängning av satsningen på validering inom KPU.