ORU Talks: ”Mobbningen pågår nu dygnet runt året om”

Mobbningen har ökat kraftigt bland barn och unga i Sverige, visar en ny rapport. I säsongspremiären av ORU Talks ger mobbningsforskaren Björn Johansson sin analys.
- Ett barn som utsätts för mobbning i skolan i dag fortsätter att bli utsatt via sociala medier efter skolan, säger Björn som varit med och tagit fram rapporten.

140 000 barn och unga mellan 9-18 år har under de senaste månaderna utsatts för mobbning i skolan eller på nätet, enligt en rapport från undersökningsföretaget Novus, stiftelsen Friends och Örebro universitet. År 2015 var siffran 60 000.

Varför har mobbningen ökat så kraftigt? Hur kan skolan jobba för att stoppa mobbningen? Vilka resurser och åtgärder bör och kan sättas in? Och hur påverkar sociala medier mobbningen i dag?

För att få svar på de här frågorna och många fler bjöd vi in mobbningsforskaren Björn Johansson till ORU Talks som har varit med och tagit fram rapporten tillsammans med Friends och Novus.

-En av orsakerna till utvecklingen är vad man nu gör åt saken i skolan. Man jobbar inte lika förebyggande och främjande som man gjorde tidigare. En annan orsak är att det nu är ett mycket hårdare klimat på nätet, säger Björn Johansson, docent i socialt arbete, i avsnittet.

Avsnittet innebär säsongspremiär av ORU Talks. Under hösten kommer det flera spännande avsnitt, bland om AI och framtidens arbetsmarknad och om den senaste ADHD-forskningen.

Programmet gjordes av Linus Mattisson och programledare är Jasenka Dobric.