This page in English

Forskningsprojekt

Protecting You/Protecting Me - en studie av förmedling av kunskap om hälsa under skolår 1-5

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Avslutat

Forskningsämne

Bakgrund

Protecting You/Protecting Me (PYPM) är ett amerikanskt preventionsprogram kring alkohol, droger, mediciner och trafik skapat av Mothers Against Drunk Driving (MADD) tillsammans med den moderna hjärnforskningen. Syftet med programmet är att förebygga genom tidiga påverkansinsatser och därmed skapa skyddsfaktorer för kroppens viktigaste organ – hjärnan. Målsättningen är att genom den pedagogiska plattform som programmet vilar på, hjälpa till att skjuta upp alkoholdebuten hos unga människor. 

PYPM är en manualbaserad metod för att stärka barns förmåga att på olika sätt skydda sig mot riskfyllda situationer och beteenden. PYPM utbildar barnen på skoltid i årskurs 1-5. I varje årskurs hålls åtta lektioner och hela programmet innehåller 40 lektioner. Metodiken grundar sig på en hög kunskapsnivå kring hjärnan och hur den påverkas av olika riskfaktorer. Detta pedagogiseras via lek, berättelser och rollspel samt ett aktivt arbetande från målgruppen. Barnen undervisas av coacher – lärare som kan bestå av gymnasieelever eller studenter från universiteten.

Syfte

Det övergripande syftet med studien är att förbättra kunskapsbasen för det alkohol- och drogförebyggande arbetet bland barn och ungdom. Den vetenskapliga frågeställningen är om undervisningen bidrar till att barnen utvecklar kunskap och medvetenhet om hjärna, hälsa och goda levnadsvanor, som på sikt kan förebygga alkoholbruk och droganvändning.

Metod

MADD och Motormännen Helnykterhetsförbund (MHF) har tagit den amerikanska metoden PYPM till Sverige. Projektet har varit ett flerårigt projekt avseende översättning, kulturell och pedagogisk anpassning samt färdigställande av utbildningsmaterialet PYPM utifrån genomförd försöksverksamhet med materialet i ett antal klasser i årskurserna 1-5. Arbetet sker i nära samarbete med Linnéuniversitetet i Kalmar samt grundskolor i Kalmar kommun.

En utvecklingspsykologiskt anpassad enkät om liv och hälsa kommer att användas för att möjliggöra fördjupad analys av programmets effekter. Designen på studien är en eftermätning av projektets femåriga process med jämförelse mellan interventionsskola och matchad kontrollskola. Föräldrar och lärare kommer även att tillfrågas om sin syn på projektet. Vidare kommer en analys att göras av projektets femåriga arbetsprocess genom syntes av de redan genomförda uppföljningarna. Detta kommer att resultera i viktig kunskap om värdet av det utvecklade läromedlet.

Resultat och publikationer

Löpande rapportering sker årligen till Folkhälsomyndigheten och medverkande parter. Resultaten planeras att publiceras i vetenskapliga artiklar utifrån studiens frågeställningar.

 

 

Finansiärer

  • Folkhälsomyndigheten