This page in English

Forskningsprojekt

Att främja barns tidiga språkutveckling i socioekonomiskt utsatta områden

Om projektet

Projektuppgifter

Projektstatus

Pågående 2025 - 2029

Kontaktperson

Linda Forssman

Forskningsämne

Ojämlikheter i språkutveckling – en viktig folkhälsofråga

Man och ett barn tittar i en bok tillsammans.
Barns tidiga språkfärdigheter utgör grunden för deras framtida skolresultat, sociala delaktighet och allmänna välbefinnande. Barn som växer upp i socioekonomiskt utsatta områden löper en ökad risk att redan vid 18 månaders ålder visa tecken på försenad språkutveckling. Detta kan i sin tur bidra till att befästa en ond cirkel av socioekonomiska nackdelar med negativa konsekvenser för folkhälsan. Att tidigt identifiera och motverka ojämlikheter i barns språkutveckling är därför en central folkhälsofråga.

Projektet syftar till att utvärdera en riktad intervention som utvecklats för att stärka språkutvecklingen under barnets två första levnadsår. Studien omfattar föräldrar med spädbarn som deltar i barnhälsovårdens utökade hembesöksprogram i Stockholm.

Genom att fokusera på föräldrar som en nyckelresurs i barnens tidiga språkutveckling strävar forskargruppen efter att ge alla barn likvärdiga möjligheter till utveckling – oavsett socioekonomisk bakgrund. På sikt kan detta bidra till att minska ojämlikheter och främja en mer jämlik folkhälsa.

Andra sidor med information om projektet: Karolinska Institutet , Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond

Forskare

Finansiärer

  • Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond

Samarbetspartners