Skapa en diskussion

Skapa en diskussion

  • På önskad plats/innehållsmapp i kursen, klicka på plustecknet och välj Skapa
  • I panelen som öppnas till höger, välj Diskussion
  • Ge diskussionen ett namn uppe till vänster på sidan och skriv ett första inlägg. Detta kan t ex innehålla instruktioner till studenterna.
    • Klicka på kugghjulsikonen för att redigera diskussionens inställningar
    • Diskussionsinställningar
      • Visa på innehållssida för kursen
        • Markerat som standard. Bocka ur rutan om du vill att diskussionen endast ska vara tillgänglig via kursens navigeringsmeny (uppe på sidan)
      • Skapa tråd först
        • Om detta är aktiverat måste deltagaren göra ett eget inlägg för att kunna se övriga inlägg som publicerats i diskussionen.
      • Förhindra redigering
        • Markera om du inte vill att deltagare ska kunna redigera eller radera sina publicerade inlägg
      • Tillåt anonym respons och svar
        • Markera detta alternativ om det ska vara möjligt att skriva anonyma inlägg och svar. . Observera! Inläggen blir inte anonymiserade per automatik, utan författaren till ett inlägg/ svar måste markera alternativet ”Lägg upp anonymt” i samband med att inlägget skrivs.
      • Bedöm diskussion
        • Markera om du vill göra diskussionen bedömningsbar. Nedanstående alternativ måste då fyllas i.
          Delta senast (sista dag för deltagare att göra inlägg)
          Bedöma med (poäng, procent eller Bokstav U-G-VG)
          Poäng (Om du valt bokstav i ovanstående ange 3, vilket innebär 1=U, 2=G, 3=VG)
          Använd bedömningskriterium (om du vill bedöma med en bedömningsmatris)
      • Mål och standarder (används inte i nuläget)
      • Gruppdiskussion – Ge varje grupp en egen instans av diskussionsforumet. För instruktioner hur man skapar och tilldelar grupper, se nästa avsnitt.
    • Klicka på knappen Spara för att stänga panelen.
  • Klicka på knappen Spara.

Observera! Man kan inte ta bort en gruppdeltagare efter att inlägg har gjorts i gruppdiskussionen.