Studentuppdrag gav Markus Winsa chans att utöka kontaktnätet: ”En win-win-situation”

Markus Winsa.

Hallå där Markus Winsa, som gjort flera uppdrag via Studentuppdrag. Hur kom det sig att du sökte extrajobb genom Studentuppdrag?

– Jag kände att jag ville utöka de praktiska delarna av min utbildning och testa på de olika sätt branschen producerar och använder rörlig bild i kombination med sina varumärken. Studentuppdragen ger även bra möjligheter att nätverka i lokalområdet.

Vad har du gjort för uppdrag?

– Under våren har jag arbetat med K3 Nordic och gjort diverse foto, film och grafiska uppdrag, alla med varierande karaktär och sina egna utmaningar, men alla med lättsamhet och möjligheten att ta egna initiativ. Vidare har jag även arbetat med en forskare och framtagningen av en webbplats med fokus på hållbart lärande.

Vad har varit det bästa med att jobba via Studentuppdrag?

– Det bästa med studentuppdrag är att de är upplagda för att fungera tillsammans med studierna och erbjuder både studenter och arbetsgivare en win-win-situation genom att studenter får bruka sina nya kunskaper inom sin bransch och arbetsgivare får tillgång till kompententa och nytänkande idéer. I alla de olika platser jag arbetat på så har det alltid funnits möjligheter för mig att forma arbetet på det sätt jag tror blir mest effektivt och passande för ändamålet.

Vad har uppdragen gett dig för erfarenheter?

– Förutom de uppenbara erfarenheter som arbeten medför, så har jag kunnat utöka mitt kontaktnät i Örebro och praktisera något jag vill arbeta med. För att arbeta är något annat än studera ett ämne. Det kommer att bli fel så småningom och det är dessa misstag man lär sig av och kan utveckla sig själv genom – och det kan man inte riktigt göra i en skolbänk. Arbetsgivarna har även varit väldigt nöjda med resultaten vilket alltid är glädjande och också utvecklar mig som person.

Skulle du rekommendera andra studenter att göra uppdrag?

– Absolut! Det finns inga anledningar att inte testa detta så skulle säga att absolut prova på det någon gång och vad det har att erbjuda.

Text: Jesper Eriksson