Nyheter om lärarutbildningen
-
Örebroprofessor i Skolverkets nya vetenskapliga råd
Skolverket har inrättat ett vetenskapligt råd som ska ge vägledning i hur forskning och beprövad erfarenhet kan användas i skolans utveckling, styrning och praktik. Andreas Bergh, professor i pedagogik vid Örebro universitet, är en av ledamöterna.
-
Nu öppnar nomineringen till priser för framgångsrik forskningskommunikation
Nu öppnar nomineringarna till Örebro universitets och The Hamrin Foundations pris för framstående forskningskommunikation. Tre priser delas ut, det största på 100 000 kronor.
-
Shanghai-rankningen: Forskningen i pedagogik på svensktoppen
Forskningen i pedagogik vid Örebro universitet placerar sig som en av de främsta i Sverige vid den senaste Shanghai-rankningen. Stöd och uppmuntran till forskarna att publicera och samverka internationellt är en förklaring enligt Ann Quennerstedt.
-
Ny bok belyser Förintelsen i relation till Sverige
När Izabela Dahl började undervisa om Förintelsen upptäckte hon att det saknades en svensk kursbok i ämnet. Det blev startpunkten för antologin Förintelsen & Sverige, där forskare belyser hur Förintelsen blivit en del av Sveriges historia och kulturarv.
-
Hur idéer om framtiden påverkar utbildning
FN har globala riktlinjer för hur utbildning bör utformas. Franziska Primus visar i sin doktorsavhandling i pedagogik vid Örebro universitet vilka föreställningar om framtiden som ligger till grund för målen.
-
Så fungerar yrkesverksamma lärare i utbildningen av lärare
De adjungerade adjunkterna bidrar med den verklighetsnära, autentiska utbildningssituationen till universitetets utbildning och forskning. Det konstaterar Björn Tolgfors som följt upp de yrkesverksamma lärare som blev en del av lärarutbildningen.
-
Ny rapport: Skolor måste ha en strategi för digitala pennor
Digitala pennor i skolan kan vara bra. Men om de ska fungera krävs större strategiska satsningar från skolor och kommuner. Barn i skolan bör kunna använda en uppsjö av olika verktyg för att skriva, räkna och teckna visar en ny vetenskaplig rapport.
-
Vanor hinder för lärare att lära av varandra
Med kollegialt lärande ska lärare tillsammans utveckla sitt sätt att arbeta. Kollektiva vanor är däremot ett hinder för förbättringar. Den slutsatsen drar forskarna i en studie vid Örebro universitet.
-
”Våga vara närvarande – och ta hjälp av varandra”
Hur kan lärare och förskollärare bemöta kris och sorg i skolan? RUC – Regionalt utvecklingscentrum vid Örebro universitet har utvecklat ett digitalt material som nu blir tillgängligt för fler.
-
Här är Örebro universitets nya alumner till Wall of Inspiration: ”Åren i Örebro var fantastiska”
Jens Ericsson, Joanna Hedqvist, Kalle Norwald, Johanna Gillberg och Henrik Löwdahl. Idag avtäcktes fem nya porträtt av alumner som hyllas i Örebro universitets jubileumsutställning Wall of Inspiration. – Det känns väldigt hedrande, säger sexologen Kalle...