Lärarutbildning vid Örebro universitet

Hållbarhet för de minsta – hon har skrivit en ny bok för förskolebarn

Porträttbild på Bibbi Larsliden.

Bibbi Larsliden saknade en barnbok om hållbarhetsfrågor – men utan klimatångest. Nu har hon skrivit en bok som tar upp frågor om social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Fast på ett sätt som ska göra att förskolebarn känner att de kan påverka.

Universitetsläraren Bibbi Larsliden tyckte att barnböckerna om hållbarhet var alldeles för dystra.
Så nu har hon skrivit en egen.
– Jag skulle aldrig läsa en bok för förskolebarn som väcker ångest som de inte har, säger hon.

Bibbi Larsliden utbildar förskollärare och specialpedagoger på Örebro universitet. För tre år sedan gick hon en kortare universitetsutbildning om hållbarhet, eftersom det är ett ämne som intresserar henne.

När kursen var klar besökte hon biblioteket för att se vad det fanns för böcker om hållbarhet att läsa högt för förskolebarn. Det var ganska många, men de hade alla en sak gemensamt: de målade upp en mörk framtidsbild.

–  Jag blev helt förtvivlad. Det var isbjörnar som svälter, med bilder på utarmade isbjörnar. En annan bok handlade om att du inte kommer inte kunna åka pulka när du blir tonåring, och så var det gråtande barn med pulkor. En bok slutade med en punkterad jordglob som grät med en febertermometer i munnen. Fruktansvärda bilder.

Så hon beslutade sig för att skriva en egen bok, som visar på möjligheter och lösningar i stället för en mörk framtid. Det har varit viktigt att utgå från den senaste läroplanen för förskolan, som tydligt skriver: ”En positiv framtidstro ska prägla utbildningen”.

– Vi ska inte lägga på barn det vi inte själva förmår att ta oss an. Vi vuxna måste ta ansvar för det.

Utgår från barnens vardag

Nu finns ”Hållbara hatten” utgiven. Den handlar om stora frågor, som hur man skapar ett ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbart samhälle. Men den utgår från barnens vardag, som var frukostägget egentligen kommer ifrån.

– Jag vill visa på det hoppfulla, på förändringsmöjligheter, att alla kan bidra och alla kan göra något mitt i sin vardag.

Bibbi Larsliden läser i sin bok Hållbara hatten. Hon sitter i en ljusröd fåtölj.

Boken om förskolan Hållbara hatten är framför allt tänkt som högläsningsbok för barn mellan fyra och sex år. Men det går också att prata utifrån bilderna för de allra yngsta barnen.

Bokens innehåll har faktagranskats av två hållbarhetsforskare vid Örebro universitet. Förutom att föräldrar ska kunna läsa den för sina barn, är den också tänkt att fungera som ett stöd för pedagoger inom förskolan. Den ska kunna användas vid lässtunder och vid undervisning för barnen.

"Alla idéer är gratis"

De saker som barnen i boken gör för att öka hållbarheten på sin förskola, ska också vara lätta att genomföra på vilken förskola som helst.

– Alla idéer i den här boken är gratis. Det är bara att börja i morgon.

Bokens bilder är skapade av illustratören Anja Park. De visar hur barnen och pedagogerna på förskolan tillsammans tar små steg mot ökad hållbarhet – och har roligt under tiden.

– Den sista bilden i boken är en glad jordglob, säger Bibbi Larsliden.

Text och foto: Jesper Mattsson