Lärarutbildning vid Örebro universitet

Här får riksdagsledamöterna testa framtidens lärmiljö – på Örebro universitet

En flygande mikrofon kastas mellan två personer.

Ta emot – en mikrofon! I Learning lab finns massor av olika verktyg som kan utnyttjas vid föreläsningar. Som en mjuk kudde med en mikrofon i. Den kan kastas ut till den i publiken som vill höras lite bättre när det är dags för frågestund.

Framtidens lärmiljö i Learning Lab, internationalisering och möten med unga forskare och studenter stod på programmet när riksdagens utbildningsutskott besökte Örebro universitet.
– Det är jättespännande att höra om Örebro universitets resa under sina 25 år som universitet, säger ordförande Fredrik Malm (L).

Delegationen från utbildningsutskottet, som behandlar frågor om forskning och utbildning hela vägen från förskolan till universitet och högskolor, kommunal vuxenutbildning och yrkeshögskola, fick också möta universitetsledningen och representanter från universitetets tre fakulteter.

– Vi gör inte så många resor inom Sverige, så det är väldigt spännande att få komma ut och fördjupa oss. Det är spännande med ett universitet som jämfört med till exempel Uppsala är väldigt ungt men ändå har 25 år av erfarenheter och bevisligen väldigt goda resultat också, säger Fredrik Malm (L).

Fredrik Malm (L), ordförande i utbildningsutskottet.

"Det är intressant att träffa ledningen och få inblick i hur man ser på de strategiska utmaningarna vad gäller forskning och hur man ytterligare vässar sig inom till exempel AI och robotik", säger Fredrik Malm (L).

Framtidens lärmiljö sätter Örebro universitet på kartan

I Learning Lab fick ledamöterna träffa Magnus Hansson, pedagogisk utvecklare vid Högskolepedagogiskt centrum och docent vid Handelshögskolan på Örebro universitet och Anna-Eva Olsson, projektsamordnare och koordinator för lärmiljöer. De berättade om Learning Lab som växte fram inom Örebro universitets satsning på Framtidens lärarutbildning och som idag är en flexibel lärmiljö där lärare och studenter tillsammans utforskar framtidens lärande utifrån både rumsliga, pedagogiska och sociala aspekter. Något som även sätter Örebro universitet på kartan i internationella sammanhang.

– Här i Örebro finns mycket intressant just när det gäller lärmiljöer och lärarutbildningen. Det är väldigt tydligt att man jobbar med utveckling här och det tycker jag är roligt och spännande, säger Åsa Westlund (S), vice ordförande i utbildningsutskottet.

Gruppbild med Niklas Sigvardsson (S)  Åsa Westlund (S),Camilla Hansén (MP) och Katarina Tolgfors (M).

Utskottsledamöterna ställde många frågor. Här är det Niklas Sigvardsson (S) som vill veta mer kring Learning Lab. Bredvid honom sitter Åsa Westlund (S). I bakgrunden syns Camilla Hansén (MP) och Katarina Tolgfors (M).

Vill se ökade anslag till forskning

Universitetsledningen passade på att ta upp frågan om det statliga basanslaget till forskning, som man vill ska öka till minst samma andel av BNP som våra grannländer. Även frågan om regelverket kring uppehållstillstånd för forskare från andra länder och bättre förutsättningar för att kunna delta aktivt i arbetet med att bygga upp Europauniversitet stod på programmet.

Örebro universitet vill också se mer resurser till nyttiggörande och innovation.

– Det har kommit 300 olika inspel inför den forskningspolitiska propositionen som ska komma i höst. Vi kan inte ge några detaljer om anslagen nu, men vår ambition är hela tiden att fortsätta utveckla universitetsutbildningen i Sverige – både bredden och spetsen, säger Fredrik Malm.

– Både forskning och högre utbildning måste finnas i hela landet och inte bara vid de äldre universiteten. Både för att det ska finnas en försörjning till skolan, sjukvården och industrin, men också för att det faktiskt finns väldigt mycket excellent forskning i framkant på de här nya universiteten, säger Åsa Westlund.

Gruppbild på utbildningsutskottet.

Ledamöterna i utbildningsutskottet passade på att lära sig mer om utbildningar, forskning och internationella samarbeten.

Här är ledamöterna som besökte Örebro universitet:

Fredrik Malm (L), ordförande
Åsa Westlund (S), vice ordförande
Patrick Reslow (SD)
Robert Stenkvist (SD)
Caroline Helmersson Olsson (S)
Noria Manouchi (M)
Mats Wiking (S)
Jörgen Grubb (SD)
Marie-Louise Hänel Sandström (M)
Anders Ådahl (C)
Anders Alftberg (SD)
Camilla Hansén (MP)
Niklas Sigvardsson (S)
Lili André (KD)
Paula Örn (S)
Katarina Tolgfors (M)

Utbildingsutskottets samtliga ledamöter hittar du på Riksdagens hemsida.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Jesper Mattsson