Här samlas lärare för att tillsammans bli pedagogiskt skickligare

Rektor Åke Ingerman talade om pedagogisk utveckling och vikten av att sätta studenten i centrum.
Drygt hundra lärare från hela Örebro universitet deltog i Universitetslärardagarna 2025, där temat var ”Pedagogiskt skickligare tillsammans”. Under två dagar möttes lärare för att diskutera undervisning, kollegial utveckling och framtidens lärande.

Att lära tillsammans i möten över gränser

Elin Vimefall, vicedekan för utbildning vid Fakulteten för ekonomi, natur och teknikvetenskap, lyfter fram Universitetslärardagarna som ett viktigt tillfälle för kollegialt lärande.
– Jag tycker att Universitetslärardagarna ger en fantastisk möjlighet att få träffas över ämnes-, institutions- och fakultetsgränser, säger hon. Genom att dela goda exempel, bolla idéer och ge olika perspektiv på en stor bredd av frågeställningar känns det som att vi verkligen blir pedagogiskt skickligare tillsammans.

Även Anna-Karin Larsson, vicedekan för utbildning vid Fakulteten för humaniora och socialvetenskap, betonar betydelsen av samtal över de organisatoriska gränserna.
– I tider av förändring och stora utmaningar är gemensamma diskussioner viktigare än någonsin, påpekar hon. Universitetslärardagarna har gett mig inspiration, konkreta pedagogiska exempel och värdefulla samtal – något jag tar med mig som drivkraft att fortsätta utveckla undervisningen tillsammans med andra.

Jenny Windahl vill gärna se ett fördjupat samarbete i pedagogiska frågor mellan de tre fakulteterna framöver.
– Vi har mycket att lära av varandra och behöver bli ännu bättre på att samverka kring pedagogisk utveckling, säger hon. Möten över fakultetsgränserna föder nya idéer om hur vi kan organisera undervisning och på så vis bygger vi också en starkare kultur av lärande vid universitetet.
Tillsammans mot en ny pedagogisk verklighet

Programmet för Universitetslärardagarna 2025 erbjöd en rad presentationer och dessutom tre workshoppar som handlade om hur lärare kan synliggöra sin pedagogiska skicklighet, hur generativ AI kan användas i pedagogiskt arbete och hur lärare kan tänka runt examination nu när studenterna har tillgång till chattbotar som ChatGPT, le Chat och Microsoft Copilot.

– Som universitetslärare i en omvälvande tid behöver vi agera pedagogiskt medvetet och på ett klokt sätt utforska de möjligheter och rusta oss för de utmaningar som ligger framför oss. Därför tar workshopparna vid Universitetslärardagarna 2025 sikte på framtiden, berättar Henric Bagerius, pedagogiskt ansvarig vid Högskolepedagogiskt centrum.
I en av workshopparna medverkade studenten Alfred Vikström, en av finalisterna i årets prompt-SM, och delade med sig av sin kunskap om chattbotar och virtuella assistenter. Linus Roos, universitetslektor i rättsvetenskap med inriktning mot rättsretorik vid Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap och den förste som antagits som meriterad lärare i universitetets nya pedagogiska meriteringsmodell, var en av workshoppens deltagare. Han fick flera konkreta tips på hur han kan använda generativ AI framöver och uppskattade bredden i dagarnas presentationer och workshoppar.

– Universitetslärardagarna är verkligen ett värdefullt tillfälle att utbyta erfarenheter över ämnesgränserna, påpekar Linus Roos. Årets program rymmer många intressanta teman.
Karin Gustafsson, universitetslektor i sociologi vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, deltog i workshoppen om examination i en tid av generativ AI.

– Närvaron av generativ AI kan lätt få oss att fastna i frågorna om när, hur och om man får använda AI vid examination, konstaterar hon. Workshoppen förde tillbaka fokus till den pedagogiska kärnan: hur vi utformar uppgifter som stimulerar lärande av det studenter behöver kunna självständigt, oberoende av verktyget. Jag tar med mig många goda exempel att pröva med kollegor.

Pedagogisk framkant kräver gemensamt ansvar
Universitetets rektor Åke Ingerman avslutade Universitetslärardagarna 2025 med att inleda ett framåtblickande samtal om vad en av formuleringarna i universitetets vision – ”utveckling och utbildning i pedagogisk framkant” – kan innebära. Han framhöll bland annat vikten av ämnesdidaktisk medvetenhet, kollegialt ansvar, pedagogiskt ledarskap och att sätta studenten i centrum.
Som avslutning lyfte han några kvaliteter som är nödvändiga för att lärare, lärarlag och lärosäte ska vara i pedagogisk framkant: ”Det krävs kreativitet, nyfikenhet, nytänkande och förankring i kunskap och historia och att under hela vägen ha studenterna i fokus. Det är vad som håller Örebro universitet i pedagogisk framkant, där vi är och ska fortsätta vara.”
Blicken framåt mot Universitetslärardagarna 2026

Som en uppföljning av Universitetslärardagarna 2025 inbjuds till ett gemensamt samtal i februari dit alla är välkomna, även de som inte kunde delta under dagarna. Då riktas också blicken framåt mot Universitetslärardagarna 2026 som äger rum den 15 och 16 oktober nästa år. Temat för dagarna blir ”Utbildning och utveckling i pedagogisk framkant”.