Lärarutbildning vid Örebro universitet

Här samlas lärare för att tillsammans bli pedagogiskt skickligare

Rektorn Åke Ingerman pratar inför en grupp

Rektor Åke Ingerman talade om pedagogisk utveckling och vikten av att sätta studenten i centrum.

Drygt hundra lärare från hela Örebro universitet deltog i Universitetslärardagarna 2025, där temat var ”Pedagogiskt skickligare tillsammans”. Under två dagar möttes lärare för att diskutera undervisning, kollegial utveckling och framtidens lärande.

Kristin Ewins.

– Vi står i en tuff tid som kräver att vi tänker nytt om vad kunskap är och bör vara, vilka förmågor våra studenter behöver utveckla och vad som behöver bevaras när allt rör sig i hisnande takt. Då blir den kollegiala gemenskapen helt avgörande, konstaterade Kristin Ewins, föreståndare för Högskolepedagogiskt centrum, när hon hälsade välkommen.

Att lära tillsammans i möten över gränser

Jenny Windahl, Anna-Karin Larsson och Elin Vimefall

Jenny Windahl, Anna-Karin Larsson och Elin Vimefall.

Elin Vimefall, vicedekan för utbildning vid Fakulteten för ekonomi, natur och teknikvetenskap, lyfter fram Universitetslärardagarna som ett viktigt tillfälle för kollegialt lärande.

– Jag tycker att Universitetslärardagarna ger en fantastisk möjlighet att få träffas över ämnes-, institutions- och fakultetsgränser, säger hon. Genom att dela goda exempel, bolla idéer och ge olika perspektiv på en stor bredd av frågeställningar känns det som att vi verkligen blir pedagogiskt skickligare tillsammans.

Anna Hellertz, Frida Harvey, Hannu Larsson, Anna-Karin Larsson och Marcus Sundhäll.

Anna Hellertz, Frida Harvey, Hannu Larsson, Anna-Karin Larsson och Marcus Sundhäll.

Även Anna-Karin Larsson, vicedekan för utbildning vid Fakulteten för humaniora och socialvetenskap, betonar betydelsen av samtal över de organisatoriska gränserna.

– I tider av förändring och stora utmaningar är gemensamma diskussioner viktigare än någonsin, påpekar hon. Universitetslärardagarna har gett mig inspiration, konkreta pedagogiska exempel och värdefulla samtal – något jag tar med mig som drivkraft att fortsätta utveckla undervisningen tillsammans med andra.

Jenny Windahl.

Jenny Windahl, vicedekan för utbildning vid Fakulteten för medicin och hälsa.

Jenny Windahl vill gärna se ett fördjupat samarbete i pedagogiska frågor mellan de tre fakulteterna framöver.

– Vi har mycket att lära av varandra och behöver bli ännu bättre på att samverka kring pedagogisk utveckling, säger hon. Möten över fakultetsgränserna föder nya idéer om hur vi kan organisera undervisning och på så vis bygger vi också en starkare kultur av lärande vid universitetet.

Tillsammans mot en ny pedagogisk verklighet

Workshop bild av tre personer.

Från workshop på temat ”Hur kan du använda generativ AI i ditt pedagogiska arbete?”

Programmet för Universitetslärardagarna 2025 erbjöd en rad presentationer och dessutom tre workshoppar som handlade om hur lärare kan synliggöra sin pedagogiska skicklighet, hur generativ AI kan användas i pedagogiskt arbete och hur lärare kan tänka runt examination nu när studenterna har tillgång till chattbotar som ChatGPT, le Chat och Microsoft Copilot.

Henric Bagerius.

Henric Bagerius, universitetslektor i historia och pedagogiskt ansvarig på Högskolepedagogiskt centrum.

– Som universitetslärare i en omvälvande tid behöver vi agera pedagogiskt medvetet och på ett klokt sätt utforska de möjligheter och rusta oss för de utmaningar som ligger framför oss. Därför tar workshopparna vid Universitetslärardagarna 2025 sikte på framtiden, berättar Henric Bagerius, pedagogiskt ansvarig vid Högskolepedagogiskt centrum.

I en av workshopparna medverkade studenten Alfred Vikström, en av finalisterna i årets prompt-SM, och delade med sig av sin kunskap om chattbotar och virtuella assistenter. Linus Roos, universitetslektor i rättsvetenskap med inriktning mot rättsretorik vid Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap och den förste som antagits som meriterad lärare i universitetets nya pedagogiska meriteringsmodell, var en av workshoppens deltagare. Han fick flera konkreta tips på hur han kan använda generativ AI framöver och uppskattade bredden i dagarnas presentationer och workshoppar.

Linus Roos.

us Roos, universitetslektor i rättsvetenskap och meriterad lärare.

– Universitetslärardagarna är verkligen ett värdefullt tillfälle att utbyta erfarenheter över ämnesgränserna, påpekar Linus Roos. Årets program rymmer många intressanta teman.

Karin Gustafsson, universitetslektor i sociologi vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, deltog i workshoppen om examination i en tid av generativ AI.

Karin Gustafsson, Malin Hagström, Matilda Fredriksson och Eric Borgström.

Karin Gustafsson, Malin Hagström, Matilda Fredriksson och Eric Borgström.

– Närvaron av generativ AI kan lätt få oss att fastna i frågorna om när, hur och om man får använda AI vid examination, konstaterar hon. Workshoppen förde tillbaka fokus till den pedagogiska kärnan: hur vi utformar uppgifter som stimulerar lärande av det studenter behöver kunna självständigt, oberoende av verktyget. Jag tar med mig många goda exempel att pröva med kollegor.

En person står inför en grupp personer.

Från workshop på temat ”Hur kan du examinera i en tid av generativ AI?”

Pedagogisk framkant kräver gemensamt ansvar

Universitetets rektor Åke Ingerman avslutade Universitetslärardagarna 2025 med att inleda ett framåtblickande samtal om vad en av formuleringarna i universitetets vision – ”utveckling och utbildning i pedagogisk framkant” – kan innebära. Han framhöll bland annat vikten av ämnesdidaktisk medvetenhet, kollegialt ansvar, pedagogiskt ledarskap och att sätta studenten i centrum.

Som avslutning lyfte han några kvaliteter som är nödvändiga för att lärare, lärarlag och lärosäte ska vara i pedagogisk framkant: ”Det krävs kreativitet, nyfikenhet, nytänkande och förankring i kunskap och historia och att under hela vägen ha studenterna i fokus. Det är vad som håller Örebro universitet i pedagogisk framkant, där vi är och ska fortsätta vara.”

Blicken framåt mot Universitetslärardagarna 2026

En grupp person minglar runt ståbord.

Som en uppföljning av Universitetslärardagarna 2025 inbjuds till ett gemensamt samtal i februari dit alla är välkomna, även de som inte kunde delta under dagarna. Då riktas också blicken framåt mot Universitetslärardagarna 2026 som äger rum den 15 och 16 oktober nästa år. Temat för dagarna blir ”Utbildning och utveckling i pedagogisk framkant”.