Lärarutbildning vid Örebro universitet

Omvärldsbevakning

En man som håller i en jordglob.

Omvärldsbevakningen i detta nyhetsbrev blickar ut i världen och in i framtiden genom att länka vidare till OECD:s rapport om överbelastade läroplaner och Wow-rapporten om lustfyllt lärande från Kairos Future och Tekniska museet.

The Future of Education and Skills

Inom ramen för OECD (se faktaruta nedan) Education 2030 genomförs projektet: The Future of Education and Skills som tillsammans med experter, skolledare, lärare och studenter från olika länder arbetar för att reformera utbildningssystemets läroplaner. Projektet fokuserar på två övergripande frågor:

• Vilka kunskaper, förmågor, förhållningssätt och värderingar kommer dagens studenter behöva 2030?
  • Hur kan utbildningssystem utveckla sådana kunskaper, förmågor, förhållningssätt och värderingar på ett effektivt sätt?

Överbelastade läroplaner

I november publicerade projektet en rapport som bygger på omfattande läroplansanalyser och jämför innehåll, undersöker trender i förändringar och belyser oavsiktliga konsekvenser som länder upplevt vid läroplansreformer. Rapporten visar att skolor ständigt är under press för att hålla jämna steg med samhällets krav på vad skolor ska undervisa om. Nytt innehåll som rör bland annat global kompetens, digital kompetens, miljökunskap, mediekunskap och sociala färdigheter införs i redan trånga läroplaner vilket leder till en läroplansexpansion som är svår att hantera för verksamheten. Rapporten lyfter frågan om hur man kan skapa balans mellan bredd och fördjupning i läroplanen och hur läroplanens fokus kan förflyttas till studenternas välbefinnande.

På den här länken kan du läsa rapporten.
På den här länken kan du läsa mer om projektet.

Lustfyllt lärande – vägen till framtiden?

Tekniska museet har i samarbete med Kairos Future (se faktaruta nedan), skrivit en tankeledarrapport om drivkrafter, konsekvenser och nycklar till framtiden för edutainmentaktörer. Klimathotet var redan ett faktum när pandemin plötsligt fick världen att stanna och enligt rapporten befinner vi oss nu i krisens och det stora omtagets tid. Många gamla sanningar ifrågasätts och många behöver hitta nya arbetsformer och partnerskap som kan bära in i framtiden vilket öppnar för nya lösningar. Rapporten belyser vad aktörer inom kunskapsförmedling och bildning kan göra för att skapa fruktsamma samarbeten och hur barn och unga kan bidra till att hitta lösningar på problem där en stor utmaning är att vår tid ”kidnappas” av sådant som vi egentligen inte tycker är meningsfullt. Frågorna är högaktuella för Tekniska museet som har till uppgift att stimulera intresset för teknik och naturvetenskap och diskutera teknikens betydelse för samhällsutvecklingen.

På den här länken kan du läsa rapporten (OBS Kairos-konto krävs).

Om OECD:

Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, OECD, är en internationell organisation med drygt 30 medlemsländer som arbetar med att skapa evidensbaserade internationella standarder och hitta lösningar på sociala, ekonomiska och miljömässiga utmaningar. OECD utgör ett kunskapsnav för data och analyser och ett forum för idé- och kunskapsutbyte.

Om Kairos Future:

Kairos Future är ett internationellt konsult- och analysföretag som genomför trend- och omvärldsanalyser, innovation, omvärldsbevakning och erbjuder mjukvarustöd för AI-driven analys. Kairos Future grundades 1993 med huvudkontor i Stockholm och egna kontor eller samarbetspartners över hela världen.