Lärarutbildning vid Örebro universitet

Omvärldsbevakning

En man som håller i en jordglob.

Omvärldsbevakningen fokuserar på OECD:s rapport om elevers sociala och emotionella färdigheter samt på Skolverkets lärarprognos 2021. Vi belyser också utvecklingen av nya lärmiljöer med exempel från Örebro universitet.

Elever behöver mer än akademiskt lärande

Utvecklingen av sociala och emotionella färdigheter som ett komplement till det akademiska lärandet är en aktuell fråga i den utbildningspolitiska debatten. Mot bakgrund av detta har OECD undersökt sociala och emotionella färdigheter hos elever i åldrarna 10–15 år. Resultaten presenteras i rapporten Beyond Academic Learning: First Results from the Survey of Social and Emotional Skills.

Rapporten beskriver hur elevernas sociala och emotionella färdigheter förhåller sig till individen, familjen och skolan samt hur de relaterar till större politiska och socioekonomiska sammanhang. Resultaten visar att utvecklingen av elevers sociala och emotionella färdigheter inte bara är viktiga för kognitiv utveckling och akademiska resultat. Dessa färdigheter är också en viktig förutsättning för psykisk hälsa och för medborgares förmåga att ta kollektivt ansvar för ett välfungerande samhälle.

Läs OECD:s rapport

Minskat lärarbehov enligt Skolverket

Till skillnad från tidigare prognoser förväntas det totala behovet av lärare minska något enligt Skolverkets senaste prognos som utgår från 2020 års lärarsituation och sträcker sig fram till 2035. Under prognosperioden beräknas lärarbehovet minska med drygt 5 000 heltidstjänster, vilket motsvarar en minskning med 3 procent jämfört med 2020. Skillnaden beror framför allt på att antalet barn och ungdomar i åldrarna upp till 18 år skattas lägre i den senaste befolkningsprognosen.

Läs Skolverkets lärarprognos

Utveckling av framtidens lärmiljöer

I oktober genomförde Akademiska hus ett seminarium med flera lärosäten om utveckling av framtidens lärmiljöer. Då presenterade Marie Leijon, lektor vid Malmö universitet, och Åse Tieva, lektor vid Umeå universitet, sin rapport Framtidens lärandemiljöer – en forskningsbaserad översikt. Rapporten är en sammanställning av aktuell forskning om lärandemiljöer i högre utbildning med särskilt fokus på framtidsspaning och vilka erfarenheter lärosäten gjort under pandemin.

Under seminariet presenterades också exempel på hur några lärosäten ställt om befintliga miljöer för att stötta ett mer studentaktivt lärande. Anna-Eva Olsson som leder delprojektet Nya lärmiljöer inom den strategiska satsningen Framtidens lärarutbildning visade två exempel på utvecklingen av nya lärmiljöer på Örebro universitet.

Läs rapporten Framtidens lärandemiljöer – en forskningsbaserad översikt

Titta på seminariet (Anna-Eva Olsson är med efter cirka 57 minuter.)

Om OECD

OECD är en organisation för ekonomiskt samarbete och utveckling med drygt 30 medlemsländer som arbetar med att hitta lösningar på sociala, ekonomiska och miljömässiga utmaningar. OECD är också ett forum för idé- och kunskapsutbyte och ett kunskapsnav för data och analyser.

Om Akademiska hus

Akademiska hus är ett statligt fastighetsbolag som utvecklar fastigheter för utbildning, forskning och innovation på universitet och högskolor. I samverkan med Örebro universitet har Akademiska hus utvecklat den pedagogiska testmiljön Learning Lab som invigs inför terminsstarten i januari 2022.