Lärarutbildning vid Örebro universitet

Framtidens lärarutbildning

Två barn står och kikar med en kikare

Rapportsamling

Drygt halva projekttiden har passerat och projektet är fortsatt inne i en genomförandefas där projektledningen och flera av delprojekten nu samarbetar nära lärarutbildningen och en del resultat har kunnat implementeras i undervisningen. Resultat och rapporter från pågående och avslutade delprojekt och uppdrag presenteras löpande på projektets hemsida i en rapportsamling.

Lärarrummet

Delprojektet Fysisk hemvist har bland annat resulterat i lärarstudenterna har fått egna lokaler mitt emot Bion i Forumhuset: Lärarrummet.

Samverkan och samarbetspartners

Framtidens lärarutbildning fortsätter att växa i omfattning och i nuläget är det ett 50-tal personer med uppdrag och tjänster i projektet och merparten av dessa är knutna till lärarutbildningen. Samverkan sker också med forskare och universitetslärare från andra institutioner. Kommunikationsavdelningen, Campusavdelningen och Högskolepedagogiskt centrum utgör också viktiga samarbetspartners.

Nya lokaler i Annexet

Under våren har projektet fått nya och bättre anpassade lokaler i Annexet och du som har vägarna förbi är välkommen att hälsa på oss. Hitta till oss via MazeMap.

Fasväxling

Projektet befinner sig i en fasväxling där delprojekten kommer att få en tydligare koppling mot samhällsutmaningar som är viktiga för att målen för Framtidens lärarutbildning nås: hållbar utveckling, framtida kompetenser (digitalisering) och interkulturella perspektiv.

Nya lärandemiljöer

Under våren 2020 har två nya delprojekt startats upp och ett delprojekt har avslutats. Ett av de nya delprojekten: Nya lärandemiljöer syftar till att utveckla lärandemiljöer som gör att universitetet kan erbjuda utmanande utbildning i stimulerande lärandemiljöer och möjliggöra ett högkvalitativt och innovativt utbildningsinnehåll som svarar mot framtida kompetensbehov. Delprojektet bedrivs i samarbete med Handelshögskolan, Akademiska hus, ORU Innovation Arena, Campusavdelningen, Örebro Campus Lab, Högskolepedagogiskt centrum och Umeå universitet.

Hemsida, blogg och progressrapporter

Om du vill veta mer så finns information om samtliga delprojekt på projektets hemsida och reflektioner från de medverkande i delprojekten på projektbloggen. En beskrivning av hela projektets allmänna status och hur långt arbetet har framskridit beskrivs löpande varje halvår i en progressrapport. Du kan ta del av samtliga progressrapporter i projektets dokumentbank.

Ann Öhman//Ann Öhman Sandberg,
Projektledare Framtidens lärarutbildning